Jan Campbell: Od ekranoplánu k C929

20.12.2016 18:32 | Zprávy

Před 100 lety, 18. prosince 1916 se narodil v Novozybkově (dnes Brjanské oblasti) obdivuhodný člověk, Rostislav Evgenjevič Alexejev. Alexejevovi (umřel 9. února 1980) bylo souzeno zkonstruovat létací aparát zvaný ekranoplán, v angličtině občas nazýván WIG (wing in ground effect). Ekranoplán spojuje charakteristiku letadla, vznášedla a lodi. Několik let před zveřejněním informací o ekranoplánech ve Wikipedia a jinde jsem používal ekranoplán a celou řadu grafů a obrázků tohoto obdivuhodného aparátu v různých verzích během univerzitní výuky řešení protikladů a vysvětlování dynamického přízemního efektu, a s nimi spojené problematiky řízení inovací a systémového rozvoje lidských zdrojů. Efekt příkladu u studentů byl obdivuhodný, podobný efektu, který se využívá při konstrukci ekranoplánu.

Jan Campbell: Od ekranoplánu k C929
Foto: Archiv
Popisek: Jan Campbell

Dynamický přízemní efekt spočívá v tom, že mezi krátkými nosnými plochami a vodní hladinou vzniká nosný polštář a vztlak zvyšuje i tzv. přízemní jev - omezení indukovaného odporu křídla o malé štíhlosti blízkostí země či vodní hladiny. Do rychlosti 80 km/h se ekranoplán chová jako loď, při 100 km/h se chová jako vodní kluzák či vznášedlo a při rychlosti 150 km/h již jako klasické letadlo. Vojenskou výhodou ekranoplánu je, že díky výšce letu v rozmezí cca 3–10 metrů nad hladinou se dokáže vyhnout minám a protitorpédovým sítím. Je nezasažitelný torpédy a ze země odpalovanými protiletadlovými a protilodními střelami. Tím, že se nedotýká vodní hladiny, je sonarově neviditelný. Startovat přistávat může na mořských vlnách v síle 5 balů. Proto je mnohem bezpečnější než normální letadlo a zničitelný prakticky jen leteckými řízenými střelami.

Na bázi ekranoplánu Orlenok byl zkonstruován bojový raketový ekranoplán Luň, později, v roce 1992 byl potvrzen projekt Spasatel (Zachránce) se startovní váhou do 400 tun, rychlostí do 550 km/hod, se 150 – 500 cestujícími, plus nemocničním a lékařským komplexem. Analogy projektu do dnes neexistují, podobně jako systém mořské záchrany vypracovaný s použitím ekranoplánů. Demokratizace Ruské federace nedovolila ukončit vývoj a realizaci mořského záchranného systému. Ke štěstí, alespoň Rusů, demokracie neusmrtila znalosti, zkušenosti a odborníky. Dnes probíhá vývoj a konstrukce vojenských a civilních ekranoplánů v RF bez spolupráce se Západem. Ruské ekranoplány jsou přiznány klasifikačními orgány USA, Itálie, Francie a dalších námořních mocností z doby slabé RF.

Co se týče civilního vývoje, mohu sdělit, že nové pokolení ekranoplánů, pojmenované Sagaris, Turmalin, Goldfinger, Waldaj 45P, Kometa 120M, vysokorychlostní Serna, Linda apod. se vyznačuje futuristickým designem, vysokou technologií a splněním náročných ekologických požadavků na hluk, ohrožení ovzduší a bezpečnost.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Filip Turek byl položen dotaz

Řidičák

Zajímalo by mě, jak je to s vaším avizovaným odevzdáním řidičáku? Nebo jste to jen tak plácnul, abyste se zviditelnil, což by bylo stejně hloupé, jako ta vaše rychlá jízda a je fakt, že vy politici rádi něco slibujete a pak couváte

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Alena Maršálková: Přehlídka penisů a vulv opět na scéně!

15:49 Alena Maršálková: Přehlídka penisů a vulv opět na scéně!

Podle nabídky Západočeském divadle v Chebu, je po červnové premiéře připraveno další představení na …