Jan Vávra: O nositelích a nosičích

10.10.2013 21:21

Letošní kampaň zdánlivě nemá téma. Jeden politik, který se v politice pohybuje hodně dlouho, mi tvrdil, že to je tím, že volby přišly příliš naráz, takže se na ně strany nestihly připravit. Odhalil tím nechtěně myšlení našich politiků, kteří žádný cíl, který by chtěli prosadit, nemají a jen před volbami si musí nějaký rychle vymyslet. Jejich jediným skutečným cílem je totiž zůstat v politice.

Jan Vávra: O nositelích a nosičích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volič ve volební místnosti

Václav Klaus se – když se stal díky svému návrhu vystoupit z Evropské unie na nějakou chvíli opět miláčkem médií - rozhořčoval, že tato volební kampaň nemá žádné téma. Má samozřejmě pravdu v tom smyslu, že ani jedna z kandidujících stran s nějakým silným tématem nepřišla. Václav Klaus má ovšem na mysli něco jiného, tedy téma, které by společnosti vnutil, aby ji tak rozdělil, mobilizoval své potenciální příznivce a zvednul vlnu emocí, na kterých by dosurfoval k co nejlepšímu volebnímu výsledku. To ovšem není téma, ale pseudotéma.

Tématem kampaně je samozřejmě zásadní nespokojenost s politickou garniturou a fungováním politiky. Politické strany ovšem nevědí, jak tuto nespokojenost uchopit. To platí o těch tradičních i o nových. A kdo si neví rady, vrátí se k osvědčeným postupům, v tomto případě k politickému marketinku. Není potom divu, že se dnes volební kampaň nijak neliší od kterékoli imagové nebo produktové komerční kampaně. Nakonec - jak si již všimlo více šťouralů – kampaň KDU je snadno zaměnitelná s kampaní na slunečnicový olej, což pochopitelně není náhoda.

Nejvíce se obecné marketinkové postupy uplatňují u bývalých vládních stran, které potřebují, aby voliči i novináři zapomněli na „úspěchy“ jejich vlády. Proto TOP 09 hlásá, že ví, kam jde – aniž by to nějak specifikovala - a schovává se za Karla Schwarzenberga, jehož obraz obměnila z punkáče na agenta 009. 

Podle hodnocení odborníků má nejprofesionálnější – byť poněkud sterilní a nijak strhující - kampaň ČSSD a Ano. ČSSD se již trochu odlišuje tím, že má pravděpodobně nejpropracovanější program a – nepochybně na radu volebních expertů – vsadila na jedno jediné heslo. Babišovo Ano boduje celkem čistou a profesionální kampaní, která je díky miliardám jeho šéfa dosti masivní. Proto také sbírá hlasy - aspoň jak tvrdí sociolog Jan Herzmann - především zhrzených voličů ODS a TOP 09, případně bývalých véčkařů.  

Rostoucí preference ČSSD a hnutí Ano - tedy stran s nejprofesionálnějšími kampaněmi - ukazují, že při dnešní vyprázdněnosti politiky hraje přesvědčivost volební kampaně dost zásadní roli. Když sami politici nejsou schopni být nositeli nějakého obsahu, musí je zastoupit takzvané reklamní nosiče. Tedy billboardy, inzeráty a podobně. Kvalitní vládu nám ale nezajistí. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…