Václav Klaus se – když se stal díky svému návrhu vystoupit z Evropské unie na nějakou chvíli opět miláčkem médií - rozhořčoval, že tato volební kampaň nemá žádné téma. Má samozřejmě pravdu v tom smyslu, že ani jedna z kandidujících stran s nějakým silným tématem nepřišla. Václav Klaus má ovšem na mysli něco jiného, tedy téma, které by společnosti vnutil, aby ji tak rozdělil, mobilizoval své potenciální příznivce a zvednul vlnu emocí, na kterých by dosurfoval k co nejlepšímu volebnímu výsledku. To ovšem není téma, ale pseudotéma.
Tématem kampaně je samozřejmě zásadní nespokojenost s politickou garniturou a fungováním politiky. Politické strany ovšem nevědí, jak tuto nespokojenost uchopit. To platí o těch tradičních i o nových. A kdo si neví rady, vrátí se k osvědčeným postupům, v tomto případě k politickému marketinku. Není potom divu, že se dnes volební kampaň nijak neliší od kterékoli imagové nebo produktové komerční kampaně. Nakonec - jak si již všimlo více šťouralů – kampaň KDU je snadno zaměnitelná s kampaní na slunečnicový olej, což pochopitelně není náhoda.
Nejvíce se obecné marketinkové postupy uplatňují u bývalých vládních stran, které potřebují, aby voliči i novináři zapomněli na „úspěchy“ jejich vlády. Proto TOP 09 hlásá, že ví, kam jde – aniž by to nějak specifikovala - a schovává se za Karla Schwarzenberga, jehož obraz obměnila z punkáče na agenta 009.
Podle hodnocení odborníků má nejprofesionálnější – byť poněkud sterilní a nijak strhující - kampaň ČSSD a Ano. ČSSD se již trochu odlišuje tím, že má pravděpodobně nejpropracovanější program a – nepochybně na radu volebních expertů – vsadila na jedno jediné heslo. Babišovo Ano boduje celkem čistou a profesionální kampaní, která je díky miliardám jeho šéfa dosti masivní. Proto také sbírá hlasy - aspoň jak tvrdí sociolog Jan Herzmann - především zhrzených voličů ODS a TOP 09, případně bývalých véčkařů.
Rostoucí preference ČSSD a hnutí Ano - tedy stran s nejprofesionálnějšími kampaněmi - ukazují, že při dnešní vyprázdněnosti politiky hraje přesvědčivost volební kampaně dost zásadní roli. Když sami politici nejsou schopni být nositeli nějakého obsahu, musí je zastoupit takzvané reklamní nosiče. Tedy billboardy, inzeráty a podobně. Kvalitní vládu nám ale nezajistí.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz