Jan Zavřel: Lze vynutit efektivní ochranu osobních údajů zákonem?

13.04.2018 15:46 | Zprávy

V článku A Question of Trust (Otázka důvěry), publikovaném v časopise Think:Act #24 02/2018 se píše: „Svět se stal hrozným místem v dnešní době digitálních informací. To vás nutí posadit se a zamyslet se nad tím, jak rychlý pokrok nastal v schopnosti dolovat a zpeněžovat informace. Korporace a jejich zákazníci jsou překvapeni, ne-li zaskočeni tím, co vše je možné v novém a dosud nepoznaném světě digitálních informací.“

Jan Zavřel: Lze vynutit efektivní ochranu osobních údajů zákonem?
Foto: pixabay.com
Popisek: GDPR, ilustrační foto

Jakákoliv informace obecně je aktivum. Osobní údaje jsou aktivem každé fyzické osoby. Proto stojí za ochranu zrovna tak, jako si chráníme svůj byt nebo automobil. Z tohoto pohledu je Nařízení EU 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů jistě chvályhodný počin. Ovšem je potřeba, aby organizacím přešla do krve i etika ochrany osobních údajů zrovna tak, jako dnes už většině organizací přešla do krve péče o ochranu životního prostředí nebo obecně společenská odpovědnost (Corporate Social Responsibility).

Ve své knize Data Ethics: The New Competitive Advantage (Etika informací: Nová konkurenční výhoda) píší autoři Gry Hasselbalch a Pernille Tranberg následující: „Společnosti, které v dnešní době „velkých dat“, ctí etické zásady, dělají pro ochranu osobních údajů víc než jen to, že jsou v souladu s platnou legislativou. Ctí ducha a vizi platné legislativy, bedlivě naslouchají svým zákazníkům a implementují věrohodnou a transparentní politiku pro management osobních údajů. Zpracovávají pouze nezbytně nutný rozsah osobních údajů a vyvíjejí takovou podnikovou kulturu a organizační struktury, které zaručují důvěrnost informací. Některé společnosti vyvíjejí a navrhují nové produkty a služby od počátku tak, aby svou vnitřní strukturou ctily principy ochrany osobních údajů (Privacy by Design).“

Podívejme se však na některé principy a zásady Nařízení EU 2016/679 (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), tak jak je vykládá český Úřad pro Ochranu osobních údajů, které dle mého názoru snižují hodnověrnost Nařízení EU 2016/679 v očích podnikatelů a snižují vůli podnikatelů, společností a organizací ztotožnit se s ním. (Pokoušel jsem se získat výklad přímo od institucí EU, byl jsem však odkázán na český ÚOOÚ.)

V Nařízení EU 2016/679 se několikrát uvádí, že má být brán zvláštní zřetel na MSP 1). A sice v preambuli Nařízení EU 2016/679 v odstavcích (13), (98), (132) a (167) a v článku 30 odstavec 5. a v článcích 40 a 42 v odstavci 1.

V článku 30 odstavci 5. se celkem logicky uvádí: „Povinnosti uvedené v odstavcích 1 a 2 (povinnost vést záznamy o činnostech zpracování; pozn. autora) se nepoužijí pro podnik nebo organizaci zaměstnávající méně než 250 osob, ledaže zpracování, které provádí, pravděpodobně představuje riziko pro práva a svobody subjektů údajů, zpracování není příležitostné, …“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Televize bez hlavy

15:57 Zbyněk Fiala: Televize bez hlavy

Rychlý pád generálního ředitele České televize otevírá možnost najít někoho, kdo by lépe rozlišil př…