Jaroslav Michal: Strojvůdci jsou přetíženi

13.07.2020 16:58

Že v oboru železniční dopravy vládne kritický nedostatek strojvůdců, je známá věc. Ještě loni jich chybělo několik set. Snaha zvýšit jejich množství se řešila snadnějšími podmínkami pro možnost vykonávat povolání. Podle veřejně dostupných informací je strojvůdcům v průměru téměř 50 let, praucjí až v 11hodinových směnách s povinným 6hodinových odpočinkem mezi nimi.

Jaroslav Michal: Strojvůdci jsou přetíženi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dráhy v rámci opatření proti koronaviru zažívají omezený provoz. Vlaky nejezdí do zahraničí a hodně spojů je zrušeno

Důsledky nedostatku a přetěžování strojvůdců se naplno projevily v druhém červencovém týdnu letošního roku. V úterý 7. července do sebe čelně narazily dva osobní vlaky na Karlovarsku. Bilance? Dva mrtví a 24 raněných. V pátek 10. července narazila osobní souprava u pražských Běchovic do stojícího rychlíku a vykolejila. Následkem byl kromě miliónových škod kolaps na přetížených tratích vedoucích z Prahy na východ republiky. V neděli vznikla další nebezpečná situace, když se rychlík jedoucí z Černošic na Smíchovské nádraží octnul na stejné trati s pomalejším osobákem a srážce bylo zabráněno na poslední chvíli.
 
Je velmi jednoduché tvrdit, že ze železničními katastrofami a nehodami stojí pouze lidská chyba, jak to například učinil ministr Havlíček v reakci na tragickou srážku dvou osobních vlaků u Perninku. Má samozřejmě pravdu. Série individuálních selhání strojvůdců ale svědčí o systémovém problému, který by měl resort dopravy, který ovládá největšího českého železničního i nákladního dopravce, řešit. Jedna věc je dlouhodobá stabilizace železničního personálu se strojvůdci v čele. Strojvůdci by měli dostat více peněz. Aktuálně se jejich průměrná mzda pohybuje okolo 39 tisíc korun. Problém je také ve výše zmíněné délce pracovní doby. Jedenáct hodin s několikahodinovým odpočinkem je pro takto náročné povolání nedostačující. Určitě by také pomohlo zvýššení prestiže tohoto povolání.
 
Je naprosto samozřejmé, že ruku v ruce s investicemi do vlakové techniky by měly jít i investice do lidí, kteří jí ovládají.
Další částí systémového řešení je instalace elektronických systémů, které snižují nebo téměř eliminují možnost lidské chyby. Železnice, kde se spoje pohybují po předem stanovené trase, je přece k automatizaci či alespoň autonomizaci řízení téměř předurčena. V praxi však zavádění elektronického zabezpečovacího systému, konkrétně evropského standardu ECTS, postupuje pomalu. Funguje pouze na části hlavních tratí. Na stránkách odborných médií probíhá polemika mezi resortem dopravy a českým dodavatelem systémů, kteří se navzájem obviňují ze zdržování. Ostrá slova a hádky bezpečnost cestování po železnici nezvýší, spíše naopak.
Komplexní problém má komplexní řešení. Místo hledání obětních beránků a poukazování na “selhání jednotlivců” by měl resort dopravy efektivně motivovat všechny partnery, aby česká železniční přeprava byla na potřebné úrovni po personální i technické stránce. Jinak bohužel bude dál platit, že takových smutných událostí jako byla srážka vlaků u Perninku, ubývat nebude. 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Další sociální hřích ministra Jurečky?

16:07 Pavel Foltán: Další sociální hřích ministra Jurečky?

Jak víceméně poněkud nezajímavě stručně sdělila některá média, v úterý 16. dubna Ministerstvo práce …