Jaroslav Šebek: Papež v Albánii - Jasné NE k násilí v Božím jménu

26.09.2014 15:04

První evropská cesta papeže Františka mimo Itálii nevedla do nějaké velké bašty katolicismu či mocného hráče na šachovnici globální politiky, ale v duchu jeho překvapivé nonkonformity do Albánie - země, kde katolíci tvoří jen asi 10% obyvatelstva a do jedné z nejchudších zemí nejen na Balkáně, ale v rámci celého starého kontinentu, jež se potýká i s velkou nezaměstnaností, korupčními jevy, kriminalitou nebo praktikami krevní msty.

Jaroslav Šebek: Papež v Albánii - Jasné NE k násilí v Božím jménu
Foto: Archiv
Popisek: Papež František

I proto se obrátil zvláště na mládež, aby dokázala čelit sklonům k závislostem a budování si nových model v penězích a v relativizaci hodnot. 

Důraz na morálku a hodnotový rámec byl dán i tím, že František putoval také do státu, který se za vlády komunistického diktátora Envera Hodži prohlásil v roce 1967 plně ateistickým a jakýkoliv projev náboženského života tvrdě potlačoval. Přísné tresty hrozily třeba jen za to pouhé nošení kříže na krku a v zemi bylo zničeno téměř dva tisíce kostelů. Z tohoto důvodu také jeden ze středobodů papežovy jednodenní cesty tvořilo ocenění vytrvalosti, s jakou albánští věřící čelili brutálnímu útlaku.

Přestože byla návštěva připravována s několikaměsíčním předstihem, získala nečekaně aktuální rozměr jako odpověď na dramatické události poslední doby. Albánie je totiž ukázkou tolerantního soužití většinových muslimů, kterých je v zemi kolem 60%, s křesťanskou minoritou. Takové pozitivní příklady vzájemného soužití mezi tak rozdílnými konfesemi jsou důležité zvláště s ohledem na růst náboženského extremismu, který na sebe v dnešním Iráku a Sýrii bere drastickou násilnou podobu a stává se především nástrojem k prosazení politických cílů.

Papež se již při srpnovém pobytu v Jižní Koreji vyslovil pro zastavení postupu radikálů z Islámského státu i za použití vojenské síly. Tyto postoje se pak staly zdrojem výhružek na Františkovu adresu. Názorným příkladem reálnosti hrozeb byla papežova neustálá přítomnost v papamobilu bez - pro něj tak typických - neočekávaných zastávek mezi nadšenými davy. 

Přesto však znovu zdůraznil, že náboženská svoboda není možná bez respektu k jiným konfesním tradicím a lidské důstojnosti a apeloval proti zneužívání víry jako legitimizaci k terorizování druhých. Jeho poselství však bylo výzvou i pro Balkán, kde teprve relativně nedávno dozněly lokální válečné konflikty a vzájemné politické, sociální, národní či náboženské předsudky jsou skryté pod povrchem a lze jen doufat, že znovu nevyvřou do netolerantní nenávisti. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

11:34 Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

Ti, kteří ovládají náš svět, a tím i naše životy, spoléhají na krátkost a nedokonalost naší paměti. …