Kverulant: Zastaví nový pražský primátor výstavbu dalších 170 billboardů?

27.09.2018 14:57 | Zprávy

Končící rada Prahy nedávno schválila podmínky výběrového řízení na výstavbu a provozování zastávek MHD. Budoucí vítěz soutěže by měl pořízení a provoz mobiliáře financovat z výstavby dalších 170 nových billboardů. Server Nechceme billboardy se ve spolupráci s obecně prospěšnou organizací Kverulant.org zeptal všech kandidátů na primátora, co si o tomto plánu myslí.

Kverulant: Zastaví nový pražský primátor výstavbu dalších 170 billboardů?
Foto: pixabay.com
Popisek: Billboard - ilustrační foto

Rada hl. m. Prahy schválila v červnu rámcové podmínky pro výběrové řízení na provozovatele nového městského mobiliáře. Z pěti možných variant se rada na doporučení úředníků rozhodla pro variantu, podle níž má být investorem a vlastníkem mobiliáře externí dodavatel, koncesionář. Ten má pořízení a provoz mobiliáře financovat z reklamních ploch, a to zejména velkoformátových vitrín. V současnosti jich v Praze stojí 150, po roce 2021, kdy se má nový mobiliář začít stavět, jich má být 320.

Na první pohled přitom vypadá navrhované řešení celkem rozumně. Vždyť Praha by se konečně zbavila Kverulantem tolik kritizované smlouvy se společností JCDecaux z roku 2008 (více ZDE). Nový koncesionář by měl postavit a udržovat celkem 2 230 přístřešků MHD, zatímco současný provozovatel městského mobiliáře JCDecaux jich provozuje jen 900. O zbylé se stará sám dopravní podnik. Město to nemá nic stát, naopak má po dobu 20 let inkasovat roční poplatek ve výši 30 mil. Kč (oproti 12,5 mil. Kč, které v současnosti městu platí JCDecaux). Navíc má mít Praha k dispozici 585 reklamních ploch (z toho 150 velkoformátových) k vlastnímu nekomerčnímu využití. Při hlubším zamyšlení se už ale začíná objevovat několik znepokojivých otázek: Je rozumné přidat do Prahy dalších 170 billboardů? K čemu potřebuje magistrát vlastní billboardy? Hraje roční příspěvek 30 milionů v 80miliardovém pražském rozpočtu vůbec nějakou roli? Nemohla by si Praha, coby sedmý nejbohatší region EU, dopřát kvalitnější veřejný prostor, neznečištěný reklamou na každém rohu?

Podezření vzbuzují i okolnosti vzniku podkladů pro hlasování rady. Tajnou důvodovou zprávu, která přesto pronikla na veřejnost (ZDE), připravovala dvoučlenná komise. Jejím prvním členem byl magistrátní úředník Ivo Mates. Ten několik let používal vůz Volvo XC60 (více ZDE), patřící firmám kolem skupiny BigBoard. Druhým členem byl pak Stanislav Lazar, někdejší výkonný ředitel Svazu provozovatelů venkovní reklamy, který zastupuje firmy ze skupiny BigBoard. Další podrobnosti o chystaném výběrovému řízení naleznete na serveru Nechceme billboardy (ZDE).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

Kdo vás poškozuje?

Podle mě to ani není potřeba, jelikož vy se poškozujete svými činy a chováním sám. Nemyslíte? A to, že chcete odevzdat řidičák, není to jen předvolební gesto, které pak nenaplníte? Protože, co vám brání ho odevzdat už teď, když jste se k té rychlé jízdě, která je o papíry, vlastně už dávno přiznal?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Lanz: Co nám to Rusko za posledních 35 let udělalo?

9:44 Zdeněk Lanz: Co nám to Rusko za posledních 35 let udělalo?

Někdo si možná bude ťukat na čelo, co že je to za hloupou otázku.