Lubomír Šlapka: Předvánoční zamyšlení nad jednou lidskou vlastností

11.12.2013 9:21

Solidarita - humanita - dárcovství - politika - prognóza

Lubomír Šlapka: Předvánoční zamyšlení nad jednou lidskou vlastností
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční stromek

Chamtivost vs Altruismus

Vlastnost, která je tak stará – jako lidstvo samo. Kde se v lidech bere a co způsobuje touha pomáhat druhým? Co to je lidská solidarita? Téma, se kterým přicházíme do kontaktu v různé podobě a v různých situacích. Krátkým příběhem lze popsat opak hamižnosti, chamtivosti, skrblictví a mamonu – altruismus.

Altruismus je definováno jako nesobecké chování, při kterém upřednostňujeme zájmy někoho jiného před svými vlastními.

Člověk ve veřejném prostoru

Osmnáctiletý Ondřej (R.I.P.), pocházející z dobře situované rodiny, obklopený od dětství citovým, intelektuálním i ekonomickým nadstandardem, pomáhal jako dobrovolník v komunitách bezdomovců a narkomanů nejen v Libereckém kraji. Rozhodl se být užitečný a prospěšný tam, kde společnost pomáhat spíše odmítá. Ačkoli tak mladý, vnímal chudobu, toxikománii a nezaměstnanost jako vážný společenský problém. Trápilo ho, když šel městem a viděl bytosti, vybírající z popelnic jídlo. Dotýkalo se ho, jak nuzně mohou ve 21 století lidi žít. Vadilo mu, že jsou politické a ekonomické elity, které aniž by to s nimi alespoň morálně či lidsky hnulo, považují za normální potkávat hladové, špinavé či zfetované občany. Obrovské sociálně-ekonomické rozdíly považoval za nedůvodné a věřil, že i s jeho přispěním se dopady chudoby mohou zmírnit. Ondřej motivoval svou rodinu a později i další blízké, aby se tématem vážně zabývali a soustředil jak potravinovou, tak finanční pomoc pro potřebné. Téměř každý den, po příchodu ze školy, šel do neziskové organizace a přímo na ulici altruisticky – jako anděl - vyvažoval marnost a cynismus - soucitem a láskou. O každém člověku, se kterým se setkal, dokázal mluvit s dávkou empatie, porozumění a zlobil se, když úřady nepomáhaly tak jak by měly. Brigádničil sezónně v Norsku a část svých příjmů věnoval na podporu lidem žijícím na okraji společnosti. Přesto, že měl sám své sny, například si přál přídavný motor k rybářské loďce, neváhal přispět chudým, podělit se. Nakoupil jídlo v supermarketu a donesl jej squatterům. „Nebudou aspoň muset krást, heh.“ Říkal s rozjasněnou tváří lidem, kteří se ho ptali, proč to dělá. Radoval se, když nastoupil toxikoman do léčebny a když bezdomovec dostal místo na ubytovně. Vnímal veřejný prostor, jako svůj prostor k životu. Nadbytek, bral jako výzvu k vlastní odpovědnosti, nikoli jako výhodu před ostatními. Považoval za normální pomáhat lidem a být dobrým.

K altruismu je potřeba láska

Proč si Ondřej vybral právě ty skupiny obyvatel, kterými mnozí pohrdají a proč se tak usilovně snažil o hledání pomoci pro ty, kteří v očích většiny jsou již zatracení – to je otázka výchovy, prostředí, zřejmě i vzdělanosti a vlastní existenciální i duchovní potence, a také hladiny lidství v člověku samém.  Svědčí to o tom, že se člověk alespoň v drtivé většině - nerodí programově dobrým či zlým. Že mnoho postojů i vlastností, získáváme až v průběhu svého života. Významný vliv na vývoj altruisty má poznání lásky v širším slova smyslu.

Vlastnictví a citové strádání

V 90 letech se v ČR zrodila vrstva velmi bohatých lidí. Využili příležitost, kterou jim umožnila divoká kupónová privatizace, řízená tehdejším ministrem financí Klausem. Tito lidé, později paušalizovaní na podnikatele měli být základem střední a vyšší ekonomické třídy. Mnozí čeští podnikatelé neunesli tíhu úspěchu a po čase zkrachovali. Spousta lidí přišla o práci, celé továrny zůstaly opuštěné. Někteří naopak uspěli a v čase se stali významnými manažery s pohádkovými příjmy. Společnost se začala viditelně dělit na úspěšné a neúspěšné. Přebytek, blahobyt, velký majetek, stejně jako hlad, chudoba a citové strádání – může člověka posunout v tom dobrém i v tom špatném smyslu slova. A to se také děje. Ekonomicky silní na západě od našich hranic, přispívají na různé charitativní projekty tím, že se o část svého bohatství rozdělí s ekonomicky slabými. Česko se faktickému dobrovolnému přerozdělování teprve učí. Existuje sice nemnoho jedinců či společností, kteří spolufinancují aktivity různých neziskových organizací, anebo pomáhají přímo potřebným skupinám i jednotlivcům, ovšem těchto právnických a fyzických osob je u nás méně ve srovnání s okolními vyspělými zeměmi. Důvodů je několik a vesměs souvisí s již citovaným vývojem osobnosti, kterou ovlivňuje i prostředí, v němž se charakter člověka vytváří a dotváří.

Rozkladu předchází chamtivost

Soustřeďování nadměrného, fakticky pro dobrý plnohodnotný život nepotřebného bohatství několika jedinců či elitních skupin na straně jedné a prohlubování chudoby a ekonomické nejistoty metastazující do širokých vrstev obyvatelstva na straně druhé, vede k destrukci společenských a sociálních vztahů. Destrukce má několik fází. My se nyní nacházíme ve třetí, tedy kritické a zřejmě již neodvratitelné fázi. Ta už vytváří radikální struktury, připravené k násilnému přerozdělení majetku bohatých, ale i středních vrstev. Třetí fázi předcházely fáze bezmoci, jako první signál, že něco není v pořádku. Druhá fáze spočívala ve fakticky prožitém strádání či dlouhodobém nedostatku a hladu. Čtvrtou fází je pak samotná násilná změna ekonomických i sociálních poměrů ve státě. Nespokojené vrstvy obyvatelstva si vezmou s veškerou razancí majetky ekonomicky úspěšných elit. V historii to není nijak ojedinělý jev a zarážející je, že se tato zákonitost nyní s takovou lehkostí přehlíží. Téměř za každým převratem stál hlad, nespravedlnost a tyranie. Češi a východoevropští boháči se chovají jako opičky, které strčí zápěstí a dlaň do přesně vydlabané díry kokosového ořechu, ve kterém je návnada. Uchopí návnadu, ta zvětší objem jejich končetiny a tak zůstane uvězněná v pasti. Nenapadne je pustit návnadu, vytáhnout končetinu a utíkat. Pak přijdou lovci a polapenou opičku snědí. U opiček je to podmíněný reflex, který jim neumožňuje návnadu pustit a u bohatých jedinců pak jejich chamtivost a nízká či žádná sociální koheze. Systémově, s pomocí represivních i zákonodárných složek, vytváříme uvnitř našeho zřízení ty osoby a korporace, které mají ohromné přebytky a ty, kteří nemají nic a chtějí se mít také dobře.

Kdyby tisíc Ondřejů

Ondřej vnímal veřejný prostor právě jako prostor k možnému dobrému životu. Snažil se vyrovnávat rozdíly a pomáhat potřebným nejen proto, že byl člověkem, ale i proto, že odmítal žít za zdí, obklopen luxusem barokní vily bez kontaktu s lidmi. Uvědomoval si, že jednou by stejně musel vyjít ven. Aktivně a přirozeně pozitivně působil a pomáhal tak, že část svých přebytků věnoval zpět. Bylo to lidské, neúčelové rozhodnutí mladého muže – pramenící z vnitřní čistoty a lásky k bližnímu. Česká společnost by potřebovala podobných lidí, jako byl Ondra tisíce. Pokud se ještě před tím nerozpadne systém sám tím, že bude dál vítězit ignorantství, sobectví a mamon.

Lubomír Šlapka

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

střelba na FF

Dobrý den, kdy bude ukončeno vyšetřování střelby na FF? Netrvá vyšetřování nějak dlouho? A druhá věc, co mě zajímá je, zda stát nějak odškodnil nebo odškodní rodiny obětí? Já netvrdím, že za to stát může, ale je to to nejmenší, co můžete udělat.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Petr Pavel znovu ukázal, že jeho prezidentování je pro naši zemi nebezpečné

14:56 Ivo Strejček: Petr Pavel znovu ukázal, že jeho prezidentování je pro naši zemi nebezpečné

Prezident Petr Pavel o sobě v minulých dnech dal vědět. Nemám na mysli jeho jakousi nehodu na motorc…