Lukáš Kovanda: Auta výrazně zlevní, ojetiny méně

15.05.2020 14:47

Prodejci sice tvrdí, že s cenou dolů nepůjdou, ale jenom mlží, aby nevyvolali masové odkládání nákupů.

Lukáš Kovanda: Auta výrazně zlevní, ojetiny méně
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Nová auta kvůli pandemii koronaviru zlevní. V krajním případě dokonce citelně. To znamená, že levnější vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun. Modely, které stojí kolem milionu, mohou jít cenově dolů třeba až o 250 tisíc. Automobilky a prodejci aut teď samozřejmě budou říkat, že s cenou dolů nepůjdou a odkazovat se na oslabenou korunu a vyšší náklady automobilek související s přísnějšími environmentálními regulacemi. To je však jen snaha nevyvolat očekávání nižších cen, neboť nákup auta mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit a tím již tak mizerný odbyt dále zhoršit. 

Ojetá auta půjdou s cenou také dolů, i když méně než ta nová. Jejich cenový pokles bude tlumen obecně nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy a také skutečností, že část zákazníků si místo nového vozu, který by si pořídila za normálních podmínek, nyní koupí alespoň ojetinu. Cena kvalitních ojetin však může stoupnout v případě zavedení šrotovného – a to jak šrotovného v Německu, tak v ČR. V takovém případě budou řidiči placeni z kapsy daňového poplatníka za to, že nechají sešrotovat svůj starší vůz a koupí si zbrusu nový. Kvůli sešrotování tedy bude na trhu méně kvalitních ojetin, takže jejich cena bude postupně zase stoupat.

Automobilky také budou klientům nabízet různé slevy a akční nabídky, aby podpořily zatím nejistou poptávku. Už nyní jsou některé takové akce a slevy vidět. Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat. Pokud bude mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, „statisticky“, tedy nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude (zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si za běžných okolností už připlácel). Přitom hlavně statistické, tedy nominální zlevnění přitahuje pozornost médií a vyvolává u veřejnosti očekávání dalšího poklesu cen, a tedy vede masovému odkládání nákupu vozidla, které je z hlediska automobilek smrtící.

Uvažované německé šrotovné tuzemskému trhu s auty případně pomůže, jako při minulé krizi. Samozřejmě totiž podpoří poptávku Němců i po vozech vyráběných v ČR. V zásadě lze říci, že čím masivnější německé šrotovné bude, tím méně nyní klesnou ceny aut v ČR. Německý daňový poplatník, třeba i ten, který jezdí výhradně vlakem (v tom je nespravedlnost šrotovného), zkrátka z podstatné části nahradí poptávku po autech, které se nyní kvůli koronaviru v ČR nedostává a dostávat jen tak nebude. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: K věčnému míru

11:24 Jan Campbell: K věčnému míru

V mnoha zemích na světě, nehledě na harašení zbraněmi, tisknutí bezcenných dolarů a euro, dodávek zb…