Marie L. Neudorflová: Atomizace naší společnosti a politiky je trvalým záměrem Západu - 1. díl

22.09.2019 12:42 | Zprávy

Po pádu komunismu bylo třeba zardousit případnou konkurenci a posílit vliv nadnárodních korporací s jejich tvrdými finančními zájmy.

Marie L. Neudorflová: Atomizace naší společnosti a politiky je trvalým záměrem Západu - 1. díl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanecká sněmovna ČR

„Potřebujeme parlamentu dělného, parlamentu pracujícího, … znajícího potřeby zemí a národů a podle toho svou kontrolou vlády a svoji iniciativou podporující všekulturní vývoj. Potřebujeme parlamentu věcného, parlamentu vzdělaného. Demokracie znamená také pokrok a vzdělanost,“ napsal T. G. Masaryk v roce 1910.

Bez znalosti minulosti hrozí permanentní revoluce

Současná ekonomická globalizace a odklon od konceptu národních států příliš nepřispívají k rozvoji demokracie ve středoevropských státech, kde je veřejnost stále více politicky atomizovaná, politicky naivní, politické strany jsou příliš úzce zaměřené, poslanci jsou odborně a filosoficky nevzdělaní. Většina tisku v soukromých rukou nepřispívá k potřebné politické úrovni veřejnosti a různé zahraniční vlivy a tlaky přispívají spíše ke konfliktní atmosféře než ke stabilitě a efektivnímu rozvoji demokracie. V pozadí konceptu demokracie jsou hodnoty, které jsou do značné míry v konfliktu s hodnotami liberalismu a neoliberalismu a jejich cíli. Pokud nám záleží na rozvíjení demokracie, je nutné hledat cesty k nápravě intelektuálně i politicky. Z vývoje k demokratizaci od 18. století je zřejmé, že jeho součástí musí být hledání relevantního poučení z minulosti – filosofického, vývojového, hodnotového, ekonomického i sociálního. Zároveň je potřebné vědomé navazování na vše pozitivní, čeho bylo v těchto oblastech dosaženo. Jinak se vydáváme v nebezpečí, že budeme žít v nějaké permanentní revoluci, která pro pozitivní výsledky naší civilizace nemusí dopadnout dobře. Zvláště ekonomicky korporativní neoliberalismus obsahuje nebezpečné aspekty destruktivní jak k lidské a národní existenci, tak k přírodě.

Spravedlnost závazná i pro ty, kdo v demokracii nevěří

Zatímco výše popsaný proces byl vlivem osvícenství a Velké francouzské revoluce vlastní celé Evropě, rozdíly v síle, podobě a cílech tohoto procesu byly velmi výrazné a specifické pro každý národ, neboť jejich úroveň, podmínky jejich existence, jejich potřeby a možnosti rozvoje se velmi lišily. Společným aspektem tohoto procesu byla víra v možnost pokroku, ale ani ta nezahrnovala vždy víru v ideál demokracie, jehož základem je princip svobody, rovnosti a spravedlnosti. Cesty k těmto ideálům obsahují řadu nezastupitelných aspektů, jako je vzdělání, obecné přijetí humanitních a demokratických hodnot, určitou mravní a politickou úroveň lidí, vědomí, že bohatství země není nevyčerpatelné, efektivní kontrolu moci a v neposlední řadě schopnost lidí rozumět světu, ve kterém žijí. Důraz na spravedlnost a důstojný život všech by měl být obecně závazný, a to i pro ty, kteří v demokracii nevěří a tím podemílají nejcennější aspekty naší civilizace a její budoucnost. Hlavní realistickou cestou k obecnému sdílení demokratických a humanitních hodnot je důkladné vzdělání, všeobecné i odborné, obsahující morální a humanitní principy, a fungující demokratické instituce.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Proč si lidé pořizují děti?

14:41 Petr Hampl: Proč si lidé pořizují děti?

Druhý pohled Petra Hampla