Martin Jan Stránský: Rozklad Ameriky a amerického ideálu

11.07.2022 15:22 | Komentář

Zprávy z Ameriky jsou plné právě vydaného rozhodnutí tamního nejvyššího soudu, které ruší 50leté právo žen na potrat, a tak výrazně přispívá k dalšímu rozvratu americké společnosti a Ameriky jako takové. U příležitosti oslav Dne nezávislosti (Amerika ji získala 4. 7. 1776) lze říci, že země zažívá značný rozvrat.

Martin Jan Stránský: Rozklad Ameriky a amerického ideálu
Foto: Archiv PLTV
Popisek: Neurolog Martin Jan Stránský

Rozvrat americké společnosti ve skutečnosti začal nenápadně ve druhé polovině minulého století. Pouze dvacet let poté, co prezident J. F. Kennedy slavně prohlásil: „Neptejte se, co vlast může udělat pro vás, ale ptejte se, co vy můžete udělat pro vlast,“ naočkoval Ronald Reagan Ameriku představou „me first“ (já nejdřív), aby upozornil na sílu a práva jednotlivce, jež mu upíral „nabubřelý stát“. Pracující lid v 80. letech (generace, která nese nálepku generace „Já“) vzal heslo za své a posunul kyvadlo od společenských priorit ke vlastním.

Pokud by se všechny příčiny měly stručně shrnout, dalo by se říct, že jde o překrucování ideálů, na kterých byla země založena. Jedná se tu především o pojímání klíčového principu „svobody“, který se postupně proměnil z původní myšlenky zakladatelů – žít svobodně a bez tyranie – na interpretaci „svobody“ jako ničím neomezeného jednání jednotlivce, spojeného s možností nárokovat si nejen vše, co jde, ale i to, co nejde. Hlavní zakládající princip Ameriky paradoxně mutoval do stavu, který Ameriku dnes nejvíce ohrožuje. Jak se tohle za tak krátké období v Americe mohlo stát, jaké jsou konkrétní příčiny?

První příčinou, která se týká nejen Ameriky, ale i celé západní civilizace, je bezprecedentní růst možností a blahobytu za posledních 40 let. Během krátkého období se sešly dvě křivky: nárůst technologie a (pro běžného konzumenta) absence skutečných hrozeb, jako je mor či válka s širším dosahem. Pro Ameriku to znamenalo spolehlivou a rostoucí prosperitu. Ale jen pro určitou část. Od roku 1980 se totiž nůžky mezi bohatými a chudými v Americe začaly každoročně víc a víc rozevírat. Dnes je mezi chudými a bohatými Američany největší finanční propast ze všech vyspělých zemí: nejbohatších 10 % Američanů vlastní téměř 70 % všeho amerického bohatství, zatímco 50 % Američanů ze spodní strany žebříčku dohromady vlastní pouze 1,9 %, přičemž jejich podíl na bohatství klesl během posledních 30 let o polovinu. (ZDE a ZDE)

Za další příčinou stojí levicoví politici a členové liberální společnosti, kteří během zmíněného období prosazovali především povinnost chránit a posilovat pozici jednotlivce. To vedlo ku zrodu „politické korektnosti“ a s ní „cancel culture“ (kultura rušení) a jejich prosazování do všech aspektů amerického chování. Vnikla řada protidiskriminačních hnutí a iniciativ, např. Black Lives Matter (Na životech černých záleží – upozorňuje na rasistickou diskriminaci ze strany policie) a „Me Too“ (Já taky – upozorňuje na oběti sexuálního harašení).

Jenže pokusy, které vycházejí ze zaslepeného morálního přesvědčení o narovnání společenských nerovností, jsou vždy dvousečné proto, že nepřipouštějí důležité dialogy a nepříjemné otázky. Například otázky týkající se Black Lives Matter: zatímco černoši tvoří 13 % populace Spojených států, 55 % všech pachatelů vražd je černých; 91 % ze všech zavražděných černochů zavraždí černoch (ZDE). Tyto statistiky pochopitelně ovlivňují pudové reakce policistů, ať černých, nebo bílých, když jsou konfrontováni s osobou, která sahá do kapsy pro možnou zbraň. Mnozí se potichu ptají na otázky typu: když (nejen) černochům záleží na černých životech, proč se tedy nezmobilizují mezi sebou k tomu, aby se přestali navzájem vraždit? (Velice podobný přístup k otázkám ohledně řešení kriminality menšin lze vidět v téměř každé evropské zemi.) Odpovědi jsou složité. Jenže překládat takovéto otázky je samo o sobě považováno za rasistické.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

migrace

Zajímalo by mě, jaký je ten váš zmiňovaný recept na migraci, když tvrdíte, že ,,my jako hnutí ANO říkáme, že máme svůj vlastní recept na pakt víz a migrace, na migraci jako celek." Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Děravá paměť národa

15:57 Jiří Weigl: Děravá paměť národa

Denní glosa Jiřího Weigla