Po tažení proti jmenování Jana Sváčka místopředsedou Vrchního soudu v Praze (jímž si vyřizovala osobní účty) našla v boji proti ministerskému návrhu zákona další prostor k projevům nevole vůči bývaléneposlušné nadřízené. Mimochodem, návrh zákona se mi také nelíbí, ale jeho příprava byla dost dlouho v rukou 1.náměstkyně, která jej mohla samozřejmě postavit podle svých představ, kdyby … Další rozruch navodilnejvyšší státní zástupce Pavel Zeman, který vyvolal velký zájem médií vydáním souboru čtyřiceti čtyř připomínek.
Pavel Zeman si vedl chytře: číslovka 44 přitáhla pozornost, ale současně odpudila většinu komentátorů od zkoumání obsahu. Provedl jsem „pitvu“ souboru připomínek a v „pitevním protokolu“ jsem přidal dalších 13 námitek, jež ale z velké části směřovaly proti Zemanově argumentaci. „Pitvou“ jsem zjistil, že sedmnáct z původních 44 připomínek se týká nepodstatných maličkostí, formulačních chyb a nedotažeností. To samo o sobě neříká nic o kvalitě ministerské koncepce, ale ukazuje, že předložený návrh je spíše polotovarem než pečlivě připraveným podkladem pro projednání v legislativním procesu. Dalších čtrnáct připomínek se vztahuje k úpravě postavení státních zástupců a jeho náležitostí. V zásadě jsou projevem nespokojenosti se snahou o rozšíření pravomoci ministra spravedlnosti do oblasti personálního řízení státního zastupitelství a zvýšení tlaku na odpovědnost státních zástupců za pochybení. Částečně jim dávám za pravdu, zvláště z toho důvodu, že při současné kondici ministerstva jako úřadu by bylo vhodnější agend se zbavovat než nabalovat další. Ale vesměs jde o věci, v nichž by rozumní lidé měli bez potíží nalézt kompromisní řešení. Zbylých třináct připomínek se týká fungování státního zastupitelství v dalších oblastech jeho činnosti.
Překvapujícím je pro mne zjištění, že těžiště připomínek nespočívá v obhajobě záměru na přechod k třístupňové struktuře soustavy státního zastupitelství. Ten se naopak dostal pouze na okraj „operačního pole“. Na počátku sporů šlo přece hlavně o to, zda se mají zachovat vrchní státní zastupitelství, či zda mají být zrušena jako nadbytečný mezičlánek, protismyslně zužující pravomoc nejvyššího státního zástupce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz