Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák předloží ve středu na vládě jen několik dní před svým odchodem z ministerstva záměr, jak neplánovaně utratit během tří let 165 milionů bez jakékoliv veřejné soutěže. Chce koupit data o dopravě. MinistrŽák byl jedním z těch, co vykřikovali, že odvolá všechny neodborníky a něčí kamarády a všude budou jen samí odborníci. A jak to dopadlo? Žák provedl snad největší čistku ze všech ministrů. A jak ti jeho nejlepší odborníci vypadají? Inu, třeba Pavel Kočica (nový šéf ŘSD), se kterým kdysi vlastnil pozemky a chtěl podnikat. Pan Kočica přitom nemá sebemenší znalosti z oblasti dopravních staveb, ale je ředitelem ŘSD!
Opravdu ten nejlepší odborník. Jako hlavního poradce si Žák přizval svého souseda, spolumajitele sousedního pozemku Davida Ligibera. Libiger mimo jiné působil několik let ve firmě Allowance, která se zabývala administrací veřejných zakázek a velmi často používala k výběru firem i losovací zařízení od společnosti Ve-Zak, které figuruje v kauze Davida Ratha. Na klíčový odbor ministerstva dopravy, který se podílí na tvorbě nových zákonů a rozhoduje o miliardových zakázkách, byl dosazen člověk s minimální právní zkušeností. Vedoucím odboru Žák jmenoval Roberta Pálenského, v jehož životopise není žádná větší zkušenost s právní činností. Do výběrového řízení se přihlásil pouze jeden uchazeč – Pálenský. Dále Žák prosadil personální změny ve správní radě Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Stejná čistka čekala dříve management Českých drah v čele s dlouholetým ředitelem Petrem Žaludou. Dosazováni byli lidé bez patřičného vzdělání a praxe, občas i kamarádi Žáka, nebo jeho sousedé.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: eportal.parlamentnilisty.cz