Miloslav Bednář: Nebát se svobody

26.05.2012 22:04 | Zprávy

Skutečné vyrovnání s téměř dvaačtyřicetiletou nadvládou komunistického totalitního režimu není u nás vyřízenou záležitostí.

Miloslav Bednář: Nebát se svobody
Foto: facebook
Popisek: Profesor Miloslav Bednář

Přežívá mnoho jevů dokládajících nedostatek schopnosti vymanit se z lákavých zjednodušujících pout totalitní ideologie. Nejde přitom zdaleka jen o obhajobu někdejšího totalitního stavu, ztělesněnou úslovím, že za komunistů bylo lépe. Jde právě tak o agresivní vázanost na domnělé či skutečné totalitně ideologické vidění světa, kdy se takto zaměření bojovníci proti komunismu ukazují jako nositelé totalitních ideologických schémat z opačného hodnoticího stanoviska.

Tento výrazný fenomén vstoupil na scénu téměř okamžitě po revolučním zvratu z konce roku 1989 zejména u některých historiků a dějinami se zabývajících publicistů, a dodnes houževnatě přetrvává. Mám na mysli mimo jiné ideologicky dogmatické vyzvedávání katolicismu a jeho vlivů v českých náboženských a politických dějinách. Jako krystalicky názorný příklad této přetrvávající porevoluční komunistické ideologie naruby lze uvést nedávný polemický článek historika umění a architektury Pavla Kaliny (Kdo se bojí Panny Marie?, LN 16. 5.), obhajující snahy opětovně umístit na pražské Staroměstské náměstí mariánský sloup, stržený v roce 1918 krátce po obnově svobodného státu v podobě Československé republiky. Článek obsahuje všechny prvky nynější prokatolicky hodnotově obrácené totalitní ideologie.

Jejím charakteristicky hlavním rysem je zásadní popírání možnosti a oprávněnosti mravního posuzování českých dějin jak v jejich celku, tak u motivace konkrétních aktérů. Například památka, v daném případě mariánský sloup, je prý hodnota, "která má smysl do jisté míry nezávisle na době, kdy vznikla. Mariánský sloup byl především vynikajícím sochařským dílem. Nebyl jen psaným pamfletem či ideovou proklamací, ale konkrétním objektem, vytvořeným pro konkrétní urbanistickou situaci." To říká historik Kalina přesto, že obnovený spor kolem pražského mariánského sloupu se vůbec netýká "jakékoli sakrální či světské památky vytvořené před rokem 1918", jak demagogicky podsouvá kritikům jeho možné obnovy. Jeho ústřední částí je totiž kopie mnichovské mariánské sochy, vztyčené na oslavu vítězství habsburských katolických vojsk nad českou stavovskou armádou na Bílé hoře z 8. listopadu 1620. Ta hájila krátce předtím obnovenou státní svrchovanost, kterou podporovalo reformačních 90 procent národa. V důsledku bělohorské porážky došlo ke třistaleté faktické ztrátě české státní samostatnosti a výrazná reformační většina obyvatelstva Českého království byla násilím pod pohrůžkou ztráty života donucena zříci se reformační křesťanské víry, anebo opustit vlast. Mnozí z těch druhých pak vstoupili do švédského reformačního vojska, s jehož případným vítězstvím spojovali reálné naděje v obnovu české státní samostatnosti a náboženské svobody. Pražský mariánský sloup byl vztyčen, aby připomínal obranu pravobřežní části Prahy katolíky před Švédy a s nimi bojujícími českými exulanty, následné ukončení třicetileté války, a tak výsledné zklamání nadějí reformační většiny národa na obnovu jeho státní a náboženské svobody. To jsou holá historická fakta a žádná ideologicky podjatá komunistická výuka dějepisu, jak v úvodu svého článku demagogicky naznačuje historik umění a architektury Pavel Kalina.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: klaus.cz

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Ministr nemá signály

12:46 Zdeněk Jemelík: Ministr nemá signály

Článkem „Blažkovi a Fialovi sirotci“ ze 14. května 2025 jsem projevil obavy, že díky netečnosti mini…