Mirko Raduševič: Ke dni svatého Václava

29.09.2018 9:01 | Zprávy

Stanovení svátku sv. Václava jako významného dnu – státního svátku neprobíhalo v roce 2000 hladce. Jednalo se o usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny. V březnu zmíněného roku prošel návrh v druhém čtení po bouřlivém jednání, a to až na návrh poslance Vojtěcha Tlustého. Jednalo se o kompromisní návrh, že půjde o státní svátek, který bude pouze nazván „Den české státnosti“.

Mirko Raduševič: Ke dni svatého Václava
Foto: Hans Štembera
Popisek: Fotokoláž.

Tomuto předcházelo vystoupení tehdejšího premiéra Miloše Zemana: „Chtěl bych blahopřát těm, kdo tento návrh předložili, protože - aniž by si toho byli vědomi - bude státní svátek na den mých narozenin, ale pochybuji (smích v sále, potlesk), že by toto byla vzhledem k charakteru předkladatelů jejich dominantní motivace. Proto se vás pokusím přesvědčit, že tento návrh, pokud by byl přijat, by nebyl oslavou české státnosti, ale oslavou servility a kolaborace. Jak víte, vždy jsem se vyjadřoval razantně, aby si to lidé zapamatovali, a nevidím důvod, proč bych svoji razanci opouštěl.“

Jednalo se o to, že se poslanci jakoby „erudovaní historici“ přeli o osobnost, význam a poselství svatého Václava, neboť český kníže byl a je provázen, a to skutečnými historickými výklady rozporuplně, což umožňovalo a umožňuje různý politický výklad. Vzdychněme proto: „Ach ty svatý Václave“.

Téma dřívějšího sporu se nám vrací jako bumerang v souvislosti s církví. Byla to za první republiky především katolická protimasarykovská opozice, která pojala jako svůj symbol sv. Václava. Jedním z hlavních problémů nebo hlavních překážek Masarykova nového státu bylo, že neměl vyrovnání s církví, s katolickou prorakouskou církví. Masaryk a jeho příznivci měli pro změnu symbol Tábor. Až v roce 1929  (tehdy se konaly velké oslavy tisíciletí zabití Václava) došlo k dohodě a dvojjedinosti svátků české státnosti 28.září a 28.října, což se odehrála totéž v roce 2000.

O významném datu neměli historikové vždy jasno, a to který to den určit. Někteří podtrhovali křest 14 českých knížat roku 845 v Řezně. Jiní pro změnu podtrhovali rok 895, kdy česká knížata Spytihněv a Vratislav vypověděla poslušnost velkomoravskému panovníkovi a vyžádala si přijetí do ochrany franské říše. Jeden z nejvýznamnějších historiků českého raného středověku již zemřelý Dušan Třeštík však považuje tyto události za epizodní a podle něj šlo „jen o omezený politicko pragmatický krok, který neměl žádný vliv na pozdější vývoj.“

K datu dnes slavenému historik uvádí: „Svátek 28. září říká, že se Češi rozhodli pro stát v pondělí 28. září 935, kdy za rozbřesku Boleslav zabil svého bratra Václava. Druhá odpověď je dána 28. říjnem 1918, že se Češi pro tento stát rozhodli tehdy v roce 1918, řekněme z popudu Masaryka. A v tom je podle Třeštíka podstata celé věci, ty dvě postavy Václav a Masaryk nebo ta dvě data osmadvacátá byly či byla od vzniku Československa vždy stavěna proti sobě.“ Tedy opět jen potvrzuje onu schizofrenii v českých dějinách, která pokračovala na půdě poslanecké sněmovny na jaře roku 2000.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

K čapímu hnízdu

Dobrý den, podle mě je hlavní problém v tom, že kauza po tolika letech nebyla uzavřena, vás tento fakt neznepokojuje? Padni komu padni, ale aby jak je možné se soudy tak vlečou? To není jen tento případ

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Supravodivost do kapsy

15:57 Zbyněk Fiala: Supravodivost do kapsy

Kde jsou léky na Stanjurův státní rozpočet, který plánuje, ale nemá na to?