Odboráři: Vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu

03.01.2017 18:36

Otevřený dopis zástupců odborů z Ústeckého kraje týkající se problematiky zvýšení mezd řidičů autobusů:

Odboráři: Vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží, ilustrační foto

Vážený pane hejtmane, vážení zastupitelé Ústeckého kraje,

my zástupci dopravních odborů v Ústeckém kraji se na Vás obracíme ve snaze uvést Vás do problematiky navýšení mezd řidičů autobusů platného od 1. 1. 2017. Na podzim loňského roku Vláda ČR ve svém Nařízení schválila předvedení řidičů autobusů ze 3. do 5. skupiny prací. Tuto změnu vláda neučinila s pocitem toho, že jsou řidiči málo zaplaceni a že jim je potřeba tímto krokem zvýšit mzdy. Vláda si byla v prvé řadě vědoma obrovského nedostatku řidičů, který nastává na trhu práce a nutností tento nouzový stav zvrátit. Je potřeba si připomenout, že skončila doba základní vojenské služby, která ročně doslova chrlila tisíce nových řidičů velkých automobilů s praxí. Vzhledem k tomu, že poslední absolventi ZVS dosahují již předdůchodového věku a díky nízkým mzdám ještě hromadně opouštějí tento segment dopravy, bylo potřeba tuto profesi zatraktivnit a přitáhnout nové zájemce. Avšak vychovat řidiče autobusu není jako zaučit pracovníka k výrobnímu pásu, kde se takový pracovník zaučuje v řádech dnů za finančních nákladů v řádech tisíců. Ale naopak na vychování řidiče autobusu je potřeba několik měsíců, v nákladech statisíců korun. Pokud ale budoucí zaměstnanec na konci tohoto dlouhého a náročného zaškolování vidí pouze spousty hodin strávených v práci za mzdy, za které by už dnes nepracoval ani cizinec na stavbě, lze pak těžko očekávat masivní zájem o tuto profesi.

Zatímco politici v jiných krajích nutnost navýšení CDV pro dopravní firmy, které ponesou tyto mzdové náklady na svých bedrech, pochopili, Ústecký kraj ústy svého hejtmana dává jasně najevo neochotu navýšit finanční prostředky směrem k dopravním firmám (viz dopis ze dne 18. 12. 2016). My odboráři očekáváme od našich zaměstnavatelů, že budou do posledního halíře plnit Nařízení vlády, a neslevíme jim ani korunu. Přesto jsme nuceni se ptát, jak dlouho to naši zaměstnavatelé vydrží, než je takto brutálně zvýšené náklady položí a my přijdeme o práci?! Díky této nejasné situaci nejsme ani schopni s našimi zaměstnavateli uzavírat kolektivní smlouvy, neboť oni netuší, jak dlouho vůbec vydrží vyplácet mzdy svým řidičům (odhad 1 – 2 měsíce). Vláda jasně deklarovala ochotou pomoci krajům financovat zvýšené náklady na dopravu až do výše 50 %, proto nechápeme tuto neochotu některých politiků v Ústeckém kraji.

Je nám naprosto jedno, proti komu budeme stávkovat a od koho budeme požadovat naše oprávněné peníze, ať je to zaměstnavatel, nebo politická reprezentace Ústeckého kraje. Radní pro dopravu, Jaroslav Komínek, zvolený za KSČM, deklaroval před krajskými volbami svým dopisem adresovaným smluvním dopravcům Ústeckého kraje, ochotu s firmami jednat a nalézt cestu (viz dopis ze dne 3. 10. 2016). Po volbách je už ale situace jiná a pan Komínek se ke svému vyjádření již nechce znát.

Jasně říkáme, že výsledek bude stále stejný - nebudou jezdit autobusy a nebudou v nich cestovat obyvatelé Vašeho kraje. Proto na Vás znovu apelujeme, berte v potaz dlouhodobou udržitelnost této služby pro Vaše voliče a začněte být rozumní, co se týče výše ceny dopravního výkonu. Neboť to byla právě bývalá politická reprezentace Vašeho kraje, která naprosto ignorovala nízké nabídkové ceny a s vidinou levné a dokonalé dopravy nebrala ohledy na finanční modely nabídkových cen a s tím spojené nízké mzdy řidičů autobusů. V době takřka nulové nezaměstnanosti s přebytkem nabídky práce, budeme těžko přesvědčovat živitele rodin, aby zůstali v tomto odvětví dopravy a dál na svých bedrech nesli nízké náklady na dopravu Ústeckého kraje. Máme za to, že je to Vaše politická odpovědnost, jestli jste schopni tuto službu pro svoje voliče udržet, nebo ji nechat krachnout. My odboráři všech dopravních firem, kteří zajišťují dopravu v Ústeckém kraji, jsme připraveni říci formou stávky jasné NE této politické zvůli některých představitelů Ústeckého kraje. Samozřejmě jsme ale připraveni se kdykoliv se zástupci Ústeckého kraje sejít a celou situaci na základě jasných argumentů vysvětlit a najít společné řešení.

Josef Linhart, předseda ZO OO DP Teplice

František Naiman, předseda ZO OSD Bonavia Cheb – Autobusy Karlovy Vary

Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou

Karel Mudra, předseda ZO OSD Ústí nad Labem

Reakce hejtmana ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…