Petice za citlivý přístup k rekonstrukcím stanic metra

21.11.2022 16:25 | Tisková zpráva

Praha je město plné cenné architektury z nejrůznějších období. Součástí tohoto výjimečného dědictví je i celá síť pražského metra v čele se stanicemi ze 70. a 80. let. Při jejich stavbě se používaly hodnotné a kvalitní materiály, architektuře byla věnována největší pozornost.

Petice za citlivý přístup k rekonstrukcím stanic metra
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak metra projíždějící stanicí

Pražské metro obdivuje celý svět, hlavně stanice linky A s hliníkovými obklady se často objevují v přehledech nejkrásnějších stanic metra, jako třeba od americké CNN (ZDE). Stanice také patří mezi turistické atrakce a doplňují historickou architekturu centra města.

Metro je složitý systém, který musí odolat velké každodenní zátěži. K tomu stanice často trpí náročnými geologickými podmínkami, především různé průsaky spodních vody si už vyžádaly, a ještě vyžádají, mnoho kompletních rekonstrukcí stanic. My, níže podepsaní, prosíme a vyzýváme všechny zúčastněné rekonstrukcí stanic metra, aby rekonstrukce probíhaly co nejcitlivěji. S největší úctou k původním architektonickým řešením, původním prvkům a kontextům okolních stanic metra na jednotlivých trasách a provozních úsecích. Zvláštní pozornost by měla být věnována také vestibulům a uměleckým dílům, které bývají jejich součástí.

Anketa

Skončí válka na Ukrajině v roce 2023?

57%
43%
hlasovalo: 17934 lidí

V současnosti se například plánuje rekonstrukce stanice Českomoravská. Ta je součástí úseku II.B a byla otevřena spolu se stanicemi Křižíkova, Invalidovna a Palmovka. Tyto tři stanice jsou obloženy velkoformátovými skleněnými obklady, stejně jako většina dalších stanic na trase B. Stanice Českomoravská byla obložena keramikou, kterou by kvůli náročným geologickým podmínkám bylo obzvlášť složité obnovit. Pokud se nemůže vrátit keramika, mělo by ji nahradit na všech plochách alespoň sklo, které je pro linku B tradiční.

Velmi opatrně by se také mělo nakládat s novodobými autorskými zásahy, jako právě na Českomoravské (více ZDE). Rekonstrukce by stanici neměla kompletně proměnit a vytrhnout ji z kontextu stanic otevřených ve stejném období.

Plně si uvědomujeme složitost a náročnost provozu metra a soudobé zásahy jsou opodstatněné. Vždy by ale měly být šetrné a vzhled stanic ovlivňovat co nejméně. Mimořádně důležitá je také úcta k původním prvkům. Metro jako veřejný prostor vytvářený městem má vliv na vkus a hodnoty Pražanů. Pokud budou rekonstrukce razantní a město ukáže, že si historie neváží, mohou postupně ztratit úctu k historické architektuře i soukromníci, kteří rekonstruují své domy. A krásná Praha plná cenné architektury, kterou všichni obdivují, může o velkou část své krásy přijít.

Prosíme, navažte na architekty a umělce, inženýry, konstruktéry, techniky a údržbáře, kteří i v nesvobodné době dokázali vybudovat a provozovat tak povedené stanice metra, a uchovejte jejich dílo. Praha si to zaslouží.

Matouš Pudil

Petice bude předána architektce metra MgA. Anně Švarc a vybraným zástupcům Dopravního podniku.

Petici můžete podepsat ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…