Petr Brandtner: Citizenfour? Oscarový film odložený do trezoru

20.02.2020 11:32 | Zprávy

Za námi je 92. ročník udílení cen Americké filmové akademie. Ocenění zlatou soškou je všeobecně vnímáno nejen jako pocta autorům a hercům, ale také jako příslib velkých zisků. Minimálně v jednom případě však výjimka potvrzuje pravidlo.

Petr Brandtner: Citizenfour? Oscarový film odložený do trezoru
Foto: Citizenfour: Občan Snowden
Popisek: Edward Snowden a novinář Ewen MacAskill z britského deníku The Guardian v dokumentu Citizenfour: Občan Snowden

Film „Citizenfour“ získal Oscara za nejlepší celovečerní dokumentární film za rok 2014. Jde o dokument režisérky Laury Poitras, který zobrazuje příběh odhalení masivního špehovaní elektronické komunikace, především americkou vládní agenturou NSA. Na tyto nekalé praktiky aktivně upozornil whistleblowerem Edwardem Snowdenem. A název dokumentu je odvozený od pseudonymu, který někdejší IT pracovník CIA použil při svém prvotním kontaktovaní režisérky… Dnes je to skoro přesně pět let, co měl film premiéru na HBO (23. února 2015, den po udělovaní Oscarů) a následně byl zveřejněn na HBO Go. Přesto, že se jeho celosvětové distribuce ujal hollywoodský mogul Harvey Weinstien, utržil jen něco málo přes 3 miliony dolarů. Zažil pouhý „rok slávy“ a téměř doslova skončil v trezoru.

Expozice

V lednu 2013 dostala režisérka Laura Poitras zašifrovaný e-mail od neznámého odesílatele, který sám sebe označoval jako „Citizen Four“ (Občan Čtyři). V tomto emailu jí nabídl utajované informace o nezákonných špehovacích praktikách americké Národní bezpečnostní agentury (NSA) a dalších agentur, např. britské GCHQ. Laura v té době už několik roků pracovala na filmu o sledovacích programech, které vznikly jako reakce na teroristické útoky 11. září 2001. V červnu 2013 se spolu s investigativními novináři Glennem Greenwaldem a Ewenem MacAskillem, reportérem z The Guardian, vydala do Hongkongu na první setkání s neznámým informátorem, který se představil jako Edward Snowden. Nahrávky z hotelového pokoje, kde se setkání odehrálo, následně utvořily základ filmu.

Kolize

Laury Poitras podnikla kvůli natáčení filmu celou řadu preventivních bezpečnostních opatření. Potom co byla vícekrát zadržená během kontrol při vstupu do USA se rozhodla přestěhovat do Berlína.Film „stříhala“v Německu, kam přiletěla přímo z Hongkongu, aby zamezila možnému prohledání jejího hard disku FBI na základě soudního příkazu. Všechny nahrávky jsou uschované na šifrovaných discích s víceúrovňovou vnořenou ochranou.Počítač, na kterém četla citlivé dokumenty byl od internetové sítě oddělený tzv. vzdušnou stěnou (air gap). Protože jak poznamenal Edward Snowden: "po letošním odhalení by mělo být jasné, že nezašifrovaná komunikace novináře se zdrojem je neodpustitelně lehkomyslná".

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Marie Jílková byl položen dotaz

ženy, děti a práce

Paní poslankyně, myslíte, že jen ženy v politice to mají složité? Nemyslíte, že je problém mnohem hlubší, a že skloubit téměř jakoukoliv práci s péčí o rodinu a děti je dost náročné? Zkoušela jste s tím něco udělat? Proč je třeba tak málo příležitostí pro práci na částečný úvazek a neměli by být něj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Spravedlnost pro manžele Zadehovy

12:46 Zdeněk Jemelík: Spravedlnost pro manžele Zadehovy

Internetový portál Česká justice mě dne 28.dubna 2025 potěšil článkem „Nejvyšší soud: V kauze Zadeh …