Patří k naší situaci, že kdykoliv se začne mluvit o úžasné nové technologii, vypínáme mozek a je snadné nás ošidit. Naposledy to vidíme u bitcoinu – desetitisíce lidí uvěřily tomu, že díky novému vynálezu vzniká bohatství, aniž by se něco vyrábělo či poskytovala nějaká reálná služba. Většina z nich na to doplatí a přijde o úspory. Ale tomu se budu věnovat někdy jindy.
Dnes něco poznamenám o tzv. sdílené ekonomice, resp. službě Uber. Americká propagační agentura dala spoustu energie (kterou ovšem někdo dobře zaplatil) propagaci nového vynálezu, který má údajně spočívat v tom, že když někdo jede na druhý konec města a má volné místo v autě, přibere toho, kdo zrovna potřebuje stejným směrem. Pasažér ušetří za taxíka, řidič dostane něco na benzín, provozovatel elektronické platformy vybere nějaký malý poplatek. Všichni jsou spokojení. Otevírá se nová epocha, dojde k transformaci podnikání a podobně, tvrdí reklamní agentura a následně novinové články.
Takže jak to vypadá doopravdy. Přiletíte na pražské letiště a potřebujete do hotelu. Jaká náhoda! Do dvou minut je na místě mladý Uzbek s prázdným autem a má cestu právě do vašeho hotelu. Nebo po půlnoci vylezete z baru na pražské Vinohradské třídě a chcete se dostat domů do Záběhlic. Opět stejná náhoda. Do pěti minut je tu Ukrajinec s prázdným autem a jede z místa vaší oslavy do Záběhlic. A dokonce do toho místa, kde bydlíte.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV