Petr Hartman: Vidina sloučení ministerstva dopravy a průmyslu

17.01.2013 17:16 | Zprávy

S vidinou sloučení ministerstev průmyslu a dopravy bylo obsazeno křeslo šéfa druhého jmenovaného resortu občanským demokratem Zbyňkem Stanjurou. Ten nastoupil po rezignaci Pavla Dobeše a ODS kvůli tomu vyměnila dopravu za obranu. Jak ukázala realita, strana LIDEM na tomto obchodu nakonec prodělala. Ztratila vliv na dopravu a přišla zároveň o obranu.

Petr Hartman: Vidina sloučení ministerstva dopravy a průmyslu
Foto: Hans Štembera
Popisek: 1. místopředseda ODS Martin Kuba

Občanští demokraté mohou naopak naplňovat plán na vznik velmi mocného ministerstva, alespoň, co se týká rozsahu kompetencí a zároveň rozhodování o toku peněz. Ať už do, dejme tomu, energetiky nebo do budování silniční a železniční sítě. I když z pohledu občanských demokratů je to spíše možnost teoretická. I když plán na sloučení dostává souhlasem vlády konkrétnější rozměr, přesto jde o změnu v horizontu spíše několika let. Nestane-li se něco mimořádného, potom by mělo velké ministerstvo začít fungovat až po řádných sněmovních volbách, po kterých by ODS měla skončit v opozici. Takže připravuje změnu spíše pro sociální demokracii.  

Zároveň se tak neděje na základě nějakých mimořádných okolností, které by kabinet nutily bezprostředně jednat. Ve hře jsou sice údajně miliardové úspory, ale v praxi není jisté, zda případné změny skutečně sníží celkové náklady na provoz státu. Lze si dobře představit rušení či slučování některých odborů na ministerstvech. Zároveň může dojít k přesunu této agendy na jiné úřady. V neposlední řadě je mohou vykonávat soukromé firmy, kterým za to bude muset stát platit. A v konečném účtování není až tolik podstatné, z jaké rozpočtové kapitoly se to uhradí. Důležitější je celková suma. Pochopitelně návrh, který schválila vláda, je doprovázen částkami, které vyjadřují plánované úspory. Nakolik jsou reálné, to nelze v praxi ověřit.  

Proto nelze vyloučit, že kdyby ke slučování skutečně došlo, mohlo by být dražší, než kdyby kabinet s ministerstvy a dalšími úřady vůbec nehýbal. Je potřeba zdůraznit, že úvahy o změnách se objevily v momentu, kdy ODS velmi usilovala o zachování vlivu na ministerstvo dopravy. Byť byl v jeho čele formálně člověk nominovaný LIDEM, byl Pavel Dobeš spíše považován za ministra, hájícího zájmy občanských demokratů. Mohlo tak jít o taktiku nejsilnější vládní strany, jak tento resort zachovat ve sféře svého vlivu i po vynucené Dobešově rezignaci. Takže motivace mohla být prvotně spíše politická než ekonomická.  

Vzhledem k tomu, že se budou muset kvůli spojení ministerstev měnit zákony, které se nějakým způsobem dotýkají kompetencí resortu dopravy a průmyslu, může jejich spojování zůstat pouze na papíře. Na něm by už dávno měla být důkladná analýza toho, co obě ministerstva dělají, v čem se jejich činnost překrývá a v čem například doplňuje. Z ní by se potom mohlo vycházet při úvahách, zda spojení úřadů dává vůbec nějaký smysl. Přitom právě tento postup politickou debatu nedoprovázel.  

Zároveň je třeba upozornit obecně na nechuť úřadů šetřit. Názorně o tom vypovídají podklady, které dostala v loňském roce Národní ekonomická rada vlády. Týkaly se možností škrtat ve výdajích. Z návrhů, které dodaly jednotlivé instituce, vyplynulo, že do roku 2014 lze ušetřit necelé dvě miliardy, což je v porovnání s více než bilionovými výdaji státního rozpočtu směšná suma. Konkrétně nepředstavuje ani půl procenta. O reálnosti skutečných úspor, vytvořených sloučením ministerstev, může vypovídat i jedno ze zdůvodnění, kterým byla nemožnost šetření v materiálu pro NERV doplněna. Tvrdí se v něm, že převedením agendy jinam se sice uspoří zaměstnanci a tím i peníze, agenda však nezanikne a její přechod na jiný úřad musí být doplněn i odpovídajícím balíkem peněz. Zkrátka v jedné instituci se formálně výdaje sníží, ve druhé pak minimálně stejným způsobem vzrostou. V lepším případě tak, jak se říká, nula od nuly pojde.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Jan Lipavský byl položen dotaz

Jak je možné, že někdo může zaútočit na infrastrukturu státu?

Jak to, že není lépe zabezpečena? Vy tvrdíte, že jste systém zdědil, ale to přeci není odpověď. Mohl jste ho změnit, posílit tak něco. A jak vůbec víte, že za útokem je Čína? A víte, čeho všeho se vlastně zmocnila? A ještě jedna věc, je pravda, že používáte Tik Tok, o kterém se ví, že je pod čínskou...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Timur Barotov: Trumpova cla zasáhla Temu a Shein

12:26 Timur Barotov: Trumpova cla zasáhla Temu a Shein

Překotné změny v amerických clech zkomplikovaly podnikání čínským platformám jako je Temu nebo Shein…