Petr Holub: Nejsou peníze na dálnice

30.08.2012 20:59 | Zprávy

Dopravní síť této země je nedostatečná a příští tři roky se nezačne stavět žádná nová silnice, která by současný nevyhovující stav změnila. Tak se dá shrnout poselství, které přináší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok.

Petr Holub: Nejsou peníze na dálnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Na první pohled je z něho vidět, že dosavadní politika české vlády, která má za úkol vytvořit dopravní síť na úrovni západoevropských zemí, úplně selhala, i když má k dispozici 160 miliard korun na nové silnice a železnice od Evropské unie.

Výstižnější vizitku o kvalitě tuzemských institucí už nepotřebujeme. Představme si, že český stát přidá k evropské dotaci stejnou částku z vlastních zdrojů nebo z půjčky od Evropské investiční banky. Není to nepatřičný požadavek, protože v uplynulých letech stát zhruba tolik do nových komunikací investoval. Polovina z tří set miliard se utratí za dálnice o průměrné ceně tři sta milionů za kilometr. Dalo se tedy postavit pět set kilometrů dálnic. Takový objem prací by snadno zajistil novou dálnici z Prahy do Olomouce a dále do Polska, celý pražský okruh, a k tomu by se mohla přidat méně významná stavba, například dálnice do jižních Čech nemluvě o dokončení dálnice na sever.

Zároveň by bylo možné modernizovat tisíc kilometrů dálkových železničních tratí. S takovou sumou mohly být hotovy všechny potřebné koridory na rychlost 160 kilometrů na hodinu.

Rozpočet dopravního fondu tedy říká definitivně, že úkol nebyl splněn. Evropské investice z let 2007-2013 přinesou mnohem menší užitek. Zřejmě bude dokončen šestnáctikilometrový úsek dálnice mezi Lovosicemi a Ústím a pět posledních kilometrů do Hradce Králové. Už byla zprovozněna jižní, třicetikilometrová část pražského okruhu a dokončovat se bude dvacet kilometrů, tedy pětina jihočeské dálnice v úseku mezi Táborem a Veselím. To skutečně zní, jako když si někdo dělá z občanů legraci.

Na železnici není situace o mnoho lepší. Staví se koridor mezi Ostravou a polskou hranicí nebo mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Nebudou však dokončeny. Stejně tak nejsou dostaveny koridory mezi Prahou, Brnem a Olomoucí, kde se ovšem investuje minimálně. Teoreticky bude dokončen jediný delší souvislý úsek z Berouna do Plzně, ten ovšem nemá za Plzní spojení dál do Bavorska.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Zlato, které není

15:57 Zbyněk Fiala: Zlato, které není

Co když zlato, kterým ručíte za půjčku, klesne v ceně a musíte rozdíl okamžitě doplatit? Co když ani…