Petr Holub: Praha ve víru miliard

28.04.2013 19:10

Spory na pražské radnici vzbuzují u občanů, jak se říká, smíšené pocity. K tomu pozitivnímu nepochybně patří vědomí, které vychází ze staré moudrosti, že „když se páni bijí, obyčejnému člověku se nic nestane“.

Petr Holub: Praha ve víru miliard
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba pražského tunelu Blanka

Na druhé straně je jasné, že takový skeptický a odevzdaný postoj nepatří právě mezi ctnosti sebevědomého občana. Ten by se měl o politiku ve svém městě zajímat a snažit se jí podle svých možností ovlivnit. Otázka proto zní, proč došlo k takovému odcizení občanů od komunální politiky.

V pražském zastupitelstvu se tříbí názory uvnitř koaličních stran. ODS a její primátor Bohuslav Svoboda se neshodnou s radními za TOP 09, která má většinu v městské radě. Už to ohrožuje stabilitu, přitom další spory vedou politici uvnitř ODS a při bližším pohledu není jednotná ani Schwarzenbergova strana. Pro běžného občana skutečně není důvod, proč dávat jedné ze stran či frakcí přednost. Maximálně je možné sledovat problém očima primátora, s jehož postojem ohroženého vládce se může běžný občan do určité míry ztotožnit.

Nikomu však nemůže být jasné, o co se vlastně na zastupitelstvu hádají. To je zcela pochopitelné. Praha není mezi českými městy výjimkou, přesto zcela jistě drží primát, jak daleko se radnice vzdálila občanům, kteří ji platí.

Pražský magistrát a zastupitelstvo jsou totiž už nějakou dobu institucemi smělých investičních plánů. Tunel Blanka přijde na 36 miliard, metro z Dejvic do Motola na 25 miliard, nákup 250 tramvají na 20 miliard. To jsou prostě částky, pod kterými si nikdo nedokáže nic představit.

Ilustraci snad může pomoci, že jde o tři největší probíhající dopravní investice na celém území republiky, následuje až dálnice přes České středohoří za 15 miliard.

Radnice se očividně dostala do pasti těchto imaginárních čísel, jak svědčí, že dva sporné body v konfliktu ODS a TOP 09 se týkají právě Blanky a tramvají. I když jde o nepředstavitelné částky, magistrát je musí v zásadě během šesti let zaplatit a konečným datem splatnosti má být příští rok. To znamená najít nejméně 12 miliard korun ročně, celý rozpočet přitom má na straně výdajů 40 miliard. Potom kromě běžného provozu, jako je financování škol, úřadů, sociálních ústavů, či nutných oprav silnic či metra na nic jiného nezbývá. Logicky vznikají spory při každé příležitosti, protože peníze nejsou víceméně na nic.

Z pohledu obyvatele Prahy jde opravdu o značně odtažité záležitosti. Gigantické stavby nemůže jakkoli ovlivnit, proč by se tedy o hádky na magistrátu staral.

Nutno jen upozornit, že zmíněný styl politiky, kdy se reprezentace stará pouze o miliardové investice a jinak nechává město svému osudu, nakonec do života občanů nějak zasáhne. Osudem měst v České republice se totiž postupně stává růst cen veřejných služeb, například hromadné dopravy, rostoucí počet aut, která nepodléhají žádné regulaci, a nakonec volná ruka developerů, kterým zaneprázdnění politici nechávají volnou ruku postavit cokoli kdekoli.

Brzy se tedy může ukázat, že se krize vládnutí v Praze nemusí týkat jen zastupitelstva. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

15:22 Petr Hampl: Konec kauzy Vrbětice

Denní glosy Petra Hampla.