Petr Malotin: Krizovým situacím na stavbách lze částečně předcházet

14.12.2017 16:40

Krizové situace se bohužel většinou řeší až ex post, zde patří dík zkušenostem HZS, PČR a někdy i ochotným dobrovolníkům. Potom hledáme viníka a často jej nenalezneme nebo to odnese někdo nevýznamný.

Petr Malotin: Krizovým situacím na stavbách lze částečně předcházet
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba, ilustrační foto

Některé velké obce sice mají odbory krizového řízení, ale obsazené spíše úředníky, nikoliv odborníky a úplně jim chybí základní kompetence krizovou situaci na méně typických stavbách řešit nebo jí dokonce předcházet. Neexistuje totiž jasný systém a jasná opatření, které lze přijmout jako prevenci.

Můj vzkaz po osobní zkušenosti je: vybudujme a dohlížejme na dodržování systému předcházení havárií namísto hledání viníků, až když se stane něco, co pod koberec opravdu nezameteme.

Česká republika přitom samozřejmě má technické normy na spolehlivost stavebních konstrukcí, má dokonce i normu upravující prohlídky mostů pozemních komunikací. Chybí ale navazující opatření ústředních státních orgánů – a bez nich nejsou tyto normy pro nikoho závazné!

Jsou jen doporučující a osud občanů je pouze v rukách vlastníků závislý na tom, jak často a zda vůbec tyto kontroly provádí. Zcela chybí státem garantovaný systém kontrol prováděný odbornými autoritami a uživatelé těchto staveb - tedy široká veřejnost – vůbec netuší, v jakém stavu tyto objekty jsou. Jinými slovy – stát prostřednictvím kontrolních orgánů a úřadů dostáhne pouze na novostavby a již stojícím stavbám se věnuje jen velmi omezeně.

Stavební úřady sice mají právo nařídit např. vyklizeni stavby, ale teprve až tehdy, kdy již k borcení došlo nebo existuje prokazatelně velké riziko. Nemohou ale zajištovat průběžnou kontrolu staveb, nařizování jejich údržby je málo používané a těžko vymahatelné jinak než pomocí reálné hrozby exekuce či vyvlastnění stavby.

Prevence u rizikových staveb

Rizikových staveb, které se mohou zhroutit na nic netušícího návštěvníka či jen kolemjdoucího je velké množství, nicméně toto množství je zároveň vyčíslitelné a pojmenovatelné. Organizace takového systému, který popíše a nastaví, jak k nim při výstavbě a užívání bude přistupováno, je ale složitá. Pro některé stavby už určitě existuje, jde ale spíše o stavby silniční či vodohospodářské.

Kdo jiný než vláda, mající zájem o občana, by měla systém prevence vytvořit?

Ing. Petr Malotin
Vedoucí odboru výstavby, ÚMČ Praha 6

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 352. díl Oswald Spengler - Myšlenky

13:04 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 352. díl Oswald Spengler - Myšlenky

Oswald Spengler, německý filosof dějin (25. května 1880, Blankenburg – 8. května 1936, München), do …