Petr Žantovský: Otevřený dopis Neilu Postmanovi

05.09.2016 13:01 | Zprávy

Vážený pane profesore, určitě nejsem sám, kdo si Vás spojuje především s Vaší klíčovou knihou, která nese lapidární název Ubavit se k smrti. Tento název se stal dokonce symbolem jednoho z typických způsobů uvažování o moderní době a její společnosti a kultuře. Stejný titul například vetkl i do názvu jedné své desky známý kritik západní společnosti, hudebník Roger Waters.

Petr Žantovský: Otevřený dopis Neilu Postmanovi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Slogan Ubavit se k smrti samozřejmě vystihuje Váš postoj k roli médií v dnešním světě. Tady je třeba říci, že slovo „dnešní“ má více významů. Kniha vyšla původně roku 1985 a reagovala na „výročí“ Orwellova alegorického románu 1984. Ptáte se v ní – zjednodušeně řečeno – co z chmurných Orwellových vizí o sešněrované a totalitní společnosti se naplnilo, a jakou roli v tom hrají masová média, zejména televize. Druhým opěrným bodem je rovněž dílo literární, a to román Aldouse Huxleyho Brave New World (česky vyšlo počátkem 70. let v překladu Miroslava Holuba jako Konec civilizace). Což je také utopie o tom, kam může civilizace dospět, nebude-li uplatňovat rozum a bude-li příliš spoléhat na své puzení k „dobru“ a „pohodlí“. Z hlediska literárního jde o dvě výjimečná díla, z hlediska věcného se v tom mezičase od prvního vydání k dnešku ukázalo, že možná víc než prostá donucovací totalita podle Orwella v moderní či postmoderní společnosti platí onen všeobecně sdílený život v líbivé lži podle Huxleyho.

Obvykle se má za to, že osobní život a dílo autora spolu souvisejí, ať už v souřadícím, či odporovacím způsobu. Pro ten Váš příběh platí, že je ztělesněním paradoxů rovněž vlastních zejména naší – tak podivuhodně pokrytecké – době. Narodil jste se a většinu života strávil v New Yorku. V roce 1953 jste promoval na univerzitě v New Yorku. Akademickou hodnost magistra jste získal v roce 1955. Posléze, v roce 1959, jste začal učit na New York University. V roce 1993 jste byl jmenován univerzitním profesorem, jako jediný pouze s magisterským titulem. Až do svého skonu v roce 2003 jste napsal 18 knih a více než 200 časopiseckých a novinových článků pro The New York Times, Time Magazine, The Harvard Education Review, The Washington Post či Los Angeles Times. Navzdory obšírné a osobité odborné práci Vás ale odborná, tzv. mediologická veřejnost vzala na milost až po Vaší smrti. To vypovídá o bizarnosti některých, i nám tak dobře známých rysů vědeckého snobismu. Irena Reifová v předmluvě k českému vydání knihy Ubavit se k smrti píše: „Dnes by (Postman) měl potíže získat byť jen místo asistenta, protože ani při své publikační hyperaktivitě nikdy nevydal článek v některém z elitních časopisů, jejichž relevance se vyjadřuje speciálním indexem. Do takového periodika pronikl až jako nebožtík, když mu časopis The International Journal od Press/Politics rok po smrti z piety otiskl starší přednášku. Postman byl v odborné komunitě enfant terrible: čtenářským zájmem oceňovaný a kolegy za zády posmívaný. Mezi nimi měl pověst autora jakýchsi vědecko-popularizačních harlekýnek. Není přitom zdaleka vyloučené, že mnoho blazeovaných filosofů zažívalo při čtení jeho textů tajně pocit rozbřesku a nejeden z nich pochopil McLuhana až přes Postmana“. Možná i všechna tato fakta svědčí o tom, že jste ve svém díle, masověji odstartovaném právě knihou Ubavit se k smrti, sáhl takříkajíc na obnažený nerv doby.

Je třeba říci, že spravedlnost, kterou přináší čas, byť obvykle mnohem později, než by bylo třeba, dostihla i Vaše dílo. Pojmy, jimiž jste zabydlil své teorie, pronikly do každodenní mluvy aktérů novinářského vzdělávání. Například Vámi definovaný pojem infotainmant, tedy sdělování informací zábavnou formou, patří dnes k nejběžnějším termínům z mediální teorie. Už zde jste byl značně prorocký. Onen Vámi popsaný fenomén zábavnosti, inscenovanosti, a tedy manipulace s realitou i jejím příjemcem, se mezitím stal hlavním stavebním kamenem víceméně veškeré mediální komunikace. Jedním z klíčů k oné „éře prázdnoty“, jak epochu samoúčelného „bavení se (třeba až k smrti)“ mnoho let po Vás přesně nazval Gilles Lipovetsky. Zábava je hlavní náplní postmoderních životů a díky technologiím se vzdaluje od reality ještě rychlejšími skoky, než za Vašeho času.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Tvrdíte, že podporujete vlastní bydlení

Opravdu si to myslíte? Myslíte, že díky této vládě je snadnější si vlastní bydlení obstarat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Klaus, Jiří Weigl: IVK k letošním parlamentním volbám

15:26 Václav Klaus, Jiří Weigl: IVK k letošním parlamentním volbám

Na počátku října proběhnou v naší zemi již jedenácté polistopadové parlamentní volby.