Před druhým kolem volby se způsob, jakým sledované platformy informují o prezidentských volbách, změnil. „Ve chvíli, kdy bylo jasné, že do druhého kola postupují Miloš Zeman a Jiří Drahoš, platformy, které sledujeme, začaly o volební kampani informovat vyhroceněji. Zatímco počet textů informujících o volební kampani neutrálně poklesl, množství textů vyjadřujících se pozitivně či negativně o některém z kandidátů se zvýšilo. Miloš Zeman je zmiňován pozitivně častěji než před prvním kolem, Jiří Drahoš je naopak častěji kritizován,“ říká hlavní koordinátor projektu Jonáš Syrovátka z Pražského institutu bezpečnostních studií.
S výrazně vyšší frekvencí se také začaly objevovat dezinformace. „Víceméně okamžitě po vyhlášení výsledků prvního kola došlo ke skokovému zvýšení počtu textů obsahujících dezinformace. Podle jedné z nově šířených dezinformací například Jiří Drahoš hodlá jmenovat Miroslava Kalouska premiérem a posléze začít přijímat migranty přerozdělované dle unijních kvót. Opětovně se také začaly šířit dezinformace, které se objevily již dříve – například ta, dle níž kampaň Jiřího Drahoše financuje George Soros. Žádná dezinformace snažící se očernit Miloše Zemana se na sledovaných platformách neobjevila. Ať už vliv dezinformací na volební výsledek bude jakýkoli, společenskou atmosféru před volbami již bohužel dokázaly otrávit,“ dodává Syrovátka.
Výstupy projektu je možné sledovat na webu PSSI (ZDE) a na facebookovém (ZDE) a twitterovém (ZDE) účtu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV