Rostislav Kotrč: Privatizace církve

23.06.2015 7:30 | Zprávy

Privatizace dle slovníku znamená převod vlastnictví majetku ze státního do soukromého. Taková privatizace proběhla v 90.tých letech 20. století naší republiky, kdy majetek ve vlastnictví státu byl doslova rozdán do soukromých rukou, které měli včasné informace. Tím však začala devastace ekonomiky a infrastruktury našeho státu. V souvislosti s novým zákonem o majetkových náhradách církvím se setkávám s novým fenoménem. Privatizace církve.

Rostislav Kotrč: Privatizace církve
Foto: cirkev-chlumec.cz
Popisek: emeritní farář Mgr. Rostislav Kotrč

Zatím je tento stav plíživý, ale již jasně zřetelný. Čím více církve dostávají majetku, tím klesá jejich zájem o lidi. Majetek a s tím i moc se soustřeďuje do úzké skupiny vedení církve, které je různě provázená buď rodinnými či obdobnými vztahy. Tento stav je zvlášť markantní v Církvi československé husitské, kde je nejrychleji klesající počet členů, jejichž věkový průměr je dosi vysoký. Vzhledem k tomu, že kdy bývala druhou největší a pak třetí největší církví, je počet majetku a zvláště nemovitostí je dosti zajímavý, aby se vyplatilo počkat, než ti poslední vymřou a pak majetek zprivatizovat. Vždyť již cca před deseti lety dle statistik byla poměrná návštěvnost na bohoslužbách tři lidé. Tedy čekání na to, až bude církev s mnoha budovami, kostely apod. bez lidí, jen s malým počtem vyvolených farářů či pastoračních pracovníků. Než tato situace nastane, obsadí se klíčové pozice známými či příbuznými, aby se zprivatizovaný majetek nemusel tolik dělit. Vždyť o s prázdným kostelem či farou, než je pronajmout či prodat. No a nejsou-li věřící, tak si zisk rozdělí ti, kteří v církvi zůstali.

Pokud s vám zdá to co píšu Sci Fi, tak jen několik postřehů z mého bezprostředního okolí. Např. Královéhradecký biskup Pavel Pechanec na místo, kde se shromažďují a rozdělují peníze z finančních náhrad, nechal jmenovat svou manželku. Peníze si v roce 2014 mezi sebou na své fary převážně rozdělili lidé z diecézní rady, kteří o nich rozhodují. Také si rozdělili pracovní posty a to i ti, kteří v diecézní radě, což je výkonný orgán diecéze, byli zvoleni za laiky, a tedy na církvi měli být nezávislí. Např. Ing. Sedláčková, která byla zvolena za laiky se najednou stala ředitelkou úřadu, no a mohl bych jmenovat další. Pranic nepomáhají ani námitky, že se jedná o střet zájmů. Když se církev rozhodne, tak koná a to bez ohledu na platné zákony, vlastní řády či morálku. Abychom nepokulhávali za Německem, i my máme svého biskupa luxusu. Již zmíněný Pavel Pechanec si nechal opravit před svým nastěhování jinak funkční byt a budovu kde se nachází za statisícové částky. Jeho kolegové, biskupové z jiných diecézí však nejsou pozadu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Demokracie

Nebylo by popření principů demokracie spíš to, kdyby se kdokoliv třeba i kapela nemohla většinově rozhodnout, kdo v ní být může a kdo ne? Tímto se jí nezastávám, jen nesouhlasím s tím co tvrdíte, že tím nabourávají demokracii nebo snad porušují LZPS.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Rozum a cit

15:26 Petr Hampl: Rozum a cit

Denní glosy Petra Hampla.