Rostislav Vondruška: Je Karla Šlechtová uklizečka, jak psal Týden? Nenadělá nakonec sama více nepořádku? Destrukce a negace jako smysl činnosti

12.06.2015 18:16

S nástupem Karly Šlechtové do úřadu ministryně pro místní rozvoj přišla doba rychlých neuvážených výroků a rozhodnutí, minimalizace podpory regionálních zájmů, šetření za každou cenu a přímých účelových intervencí do pravomocí vedení podřízených organizací.

Rostislav Vondruška: Je Karla Šlechtová uklizečka, jak psal Týden? Nenadělá nakonec sama více nepořádku? Destrukce a negace jako smysl činnosti
Foto: mmr.cz
Popisek: Ministerstvo pro místní rozvoj

Je evidentní, že podání trestního oznámení považuje ministryně za základní pracovní nástroj, který ji zajistí pro ni zřejmě lichotivou pověst “čističky Karly” a umožní ji svést vše co v rezortu nefunguje ideálně na předchozí vedení úřadu, zejména na ta sociálně- demokratická. Vůbec jí při tom nevadí fakt, že poslední sociálně – demokratický ministr pro místní rozvoj skončil ve funkci 3.9.2006 a to uz je přece jen v politice drahná doba. Svádět proto dnes na sociální demokracii nedostatky v činnosti MMR je hloupé a alibistické. 

Výroky o informacích v trezoru, obviňování na Facebooku, údajné podání trestního oznámení na neznámého pachatele a démonizace v podstatě všeho, co se dělo v posledních letech v ministerstvem zřízené agentuře CzechTourism o tom hovoří jasnou řečí. Nejenže ministryně nevnímá úspěchy této agentury v podpoře výsledků cestovního ruchu, které mají zásadní význam pro příjmy státního rozpočtu, ale redukcí rozpočtu a dosazením odborně nezpůsobilého managementu ohrožuje v důsledku budoucnost vývoje příjezdů zahraničních hostů do ČR. Jak jinak lze vnímat ponechání regionálních kongresových agentur a jiných partnerů bez podpory nebo avízované soustředění se na turisty z Balkánského poloostrova? Díky své absolutní nekompetentnosti se Karla Šlechtová stává terčem posměchu odborné veřejnosti a ztrapňuje sama sebe, ale hlavně obor, který má rozvíjet a podporovat. Jejím posledním “majstrštykem” bylo vyhlášení “novinky” v nabídce pro asijské návštěvníky Česka, kterou v rámci českého dne na EXPO Milano uvedla jako “3K” a následně vysvětlila, že se jedná o Karlštejn, Křivoklát a Konopiště. Jsem si jistý, že se tomu od srdce smáli i studenti prvních ročníků středních škol zaměřených na cestovní ruch. Je velkou smůlou pro průmysl cestovního ruchu, že se na odborné scéně (od vedení CzechTourism to nelze očekávat, neboť ztratilo míru nezávislosti na ministerstvu místního rozvoje, která mu ze statutu náleží) nenajde nikdo, kdo by se zastal oboru, který, obrazně řečeno, snáší zlatá vejce a rok co rok vykazuje nárůst exaktně měřitelných výsledků, jako jsou počty návštěvníků,  přenocování nebo kladné bilanční saldo cestovního ruchu.

Ministryně Šlechtová nemá čas zjištovat fakta, neboť je to pracné a mediálně bezcenné, proto údajně podala trestní oznámení ve věci, která byla policií ČR šetřena a nebylo jí shledáno žádné pochybení v trestně právní rovině. Podobně nechává své podřízené prověřovat obchodní vztahy v agentuře CzechTourism na základě stručných zpráv v odborných médiích, které si náhodně přečte a následně instruuje své podřízené, jak mají postupovat. Orientuje jejich činnost do minulosti a nezajímá ji vůbec rozvoj aktivit agentury, jejich počet a objem je zhruba na 2/3 –nách loňské úrovně. Vinou Karly Šlechtové a strachem z ní paralyzovaného vedení CzechTourism neměla agentura ještě ani v květnu schválený marketingový plan činnosti a tudíž ani rozpočet. Ministryně Šlechtová nemá bohužel ani minimální zkušenost s řízením projektů ze strukturálních fondů EU, nikdy žádný konkrétní neřídila. To jí ovšem nebrání vystupovat jako expert na řízení projektů, což ohrožuje jejich realizaci. V poslední době dopustila ukončení běžícího projektu “Národní informační portál”, který se měl stát hlavním zdrojem informací pro potencionální i faktické návštěvníky ČR ze zahraničí a měl je informovat o nabídce služeb a atraktivit cestovního ruchu ČR v regionech. Nejenže se jí turisté v důsledku rozhodnutí vedení CzechTourism a ministryně Šlechtové nikdy nedočkají, navíc bude muset agentura CzechTourism vrátit 55 milionů Kč do státní pokladny plus penále za nedokončení projektu. Tento konkrétní projekt nechala v situaci, kdy se čas do ukončení projektu krátil a  záleželo na každém dnu realizace, více jak čtvrt roku bez povšimnutí a nakonec usoudila, že nejlépe bude nedělat na něm už nic a zrušit ho. Práce na projektu běžely od roku 2012, byly úspěšně realizovány tři etapy, včetně schválených žádsotí o platbu a národní informační portal byl těsně před spuštěním ostrého provozu. Ignorance Šlechtové a alibismus vedení CzechTourism způsobily promrhání 55ti milionů Kč ze státního rozpočtu a další komplikace při čerpání fondů Evropské unie. Můžeme očekávat, že bude mít tendenci zastavovat realizaci dalších dobře běžících projektů prostě jen proto, že není schopna adekvátně posoudit míru rizika spojeného se zastavením projektu a dává přednost alibistickému přístupu k administraci projektů.

 Nezajímá o se to, jak si agentura vede odborně, jaké má výsledky v oblasti spolupráce s regiony a jak efektivně používá prostředky státního rozpočtu pod novým vedením. Služby , které CzechTourism nyní nakupuje nejsou vysoutěženy, dělí se na menší objednávky, které však po sečtení dosáhnou výše, kdy je už nelze zadávat bez soutěže. Jedná se o právní, poradenské a IT služby, kde CzechTourism začal využívat nové nevysoutěžené dodavatele, ačkoliv byly tyto služby řádně smluvně zajištěny s původními partnery. Navíc kvalifikace některých partnerů může působit i komicky, jako v případě personálního poradenství poskytovaného podnikatelkou v oblasti esoteriky. Klientelismus, nepotismus a netransparentnost při jednání s dodavateli CzechTourism se staly standardem. Ministryni zřejmě ani netrápí, že v důsledku špatných personálních rozhodnutí současného vedení CzechTourism platila agentura dva ředitele zahraniční kanceláře v Miláně, což nelze reprodukovat jinak, než plýtvání státními penězi. Nelze se v této souvislosti nezmínit, že za dosavadní necelé tři měsíce působení nového vedení agentury CzechTourism ji opustilo přes 30 klíčových zaměstnanců, většinou zastávajících vedoucí posty a to bez adekvátní náhrady. Co to přinese do budoucna není tak těžké odhadnout, postupná ztráta kreditu CzechTourism se zdá být neodvratná.

Karla Šlechtová káže vodu a pije víno

Co vůbec nejde dohromady se současným mediálním obrazem ministryně Šlechtové je způsob jejích intervencí do řízení CzechTourism, soudě podle korespondence jejích podřízených. Z ní lze usuzovat, že ministryně rozhoduje sama o akcích, které se mají za státní nebo evropské peníze podpořit a její tým má najít způsob, jak to udělat. Z korespondence vyplývá, že “pokud je napsáno, že ministryně má na něčem zájem, tak přes to nejede vlak, abychom jí nedaly stanovisko, co její rozhodnutí podpoří”. Z této perspektivy výrok ministryně Šlechtové, že “Právě vlády ČSSD zavinily mnohé. Detaily se mi na Facebook nevejdou, ale do trezoru ano, “ působí pokrytecky a škoda, že ministryně nepíše na Facebook i o svých zájmech a rozhodnutích a hlavně o jejich pozadí.

Cenzorka Šlechtová

Divně působí i instrukce předaná CzechTourismu ohledně “zveřejnění jakýchkoliv informací, především statistických dat, případně článků atd.”. Dle požadavku jednoho z podřízených Karly Šlechtové musí CzechTourism posílat informace nejdříve na MMR, kde ministryně Šlechtová následně rozhodne, zda bude informaci komunikovat sama, nebo dovolí vedení CzechTourism, aby to udělali oni. Posedlost přivlastnit si kredit za jakoukoliv pozitivní zprávu je pro Karlu Šlechtovou příznačná, svým typickým neomaleným způsobem reagovala dokonce  v případě, kdy agentura získala finanční grant OSN na zpracování návrhu koncepce turismu Republiky Kosovo. Zřejmě neunesla fakt, že to je zásluha minulého vedení CzechTourismu, které odmítalo její nekompetentní zásahy do chodu agentury.

Čistička Karla s hroudou másla na hlavě

Základními pracovními metodami ministryně Šlechtové jsou lži, polopravdy, fabulace, bossing a vytváření atmosféry strachu. Udělá cokoliv, aby vůči médiím vytvořila dojem, že pracuje. Není ale schopná (není to totiž možné, protože ještě nic neudělala a nedokázala) prezentovat své pozitivní činy, musí tedy kopat kolem sebe a skandalizovat za každou cenu.

Její na odiv stavěná arogance v komunikaci s pracovníky CzechTourism, ji ovšem nebrání v tom, aby agenturu zneužívala pro soukromý prospěch při organizaci naoko “služebních” cest. Takto se například s maminkou podívala do italských Benátek, kde CzechTourism udělal veškerý servis, dokonce měl za úkol vymyslet a zorganizovat “pracovní jednání”, aby se cesta dala vykázat jako služební. Četli jste někdo o tomto tripu a jeho přínosu pro MMR nebo CzechTourism na Šlechtové facebooku? Asi ne... Ministryni to ovšem nebránilo ve “sprdnutí” pracovníků agentury za špatnou přípravu a stejně tak negativně okomentovala práci konzula a konzulátu.

Vzhledem k tomu, že jsme teprve na začátku funkčního období ministryně Šlechtové, můžeme věřit, že ještě mnohé rozhodne a podpoří. Kdo bude ale uklízet po ní?

Rostislav Vondruška

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…