Je evidentní, že podání trestního oznámení považuje ministryně za základní pracovní nástroj, který ji zajistí pro ni zřejmě lichotivou pověst “čističky Karly” a umožní ji svést vše co v rezortu nefunguje ideálně na předchozí vedení úřadu, zejména na ta sociálně- demokratická. Vůbec jí při tom nevadí fakt, že poslední sociálně – demokratický ministr pro místní rozvoj skončil ve funkci 3.9.2006 a to uz je přece jen v politice drahná doba. Svádět proto dnes na sociální demokracii nedostatky v činnosti MMR je hloupé a alibistické.
Výroky o informacích v trezoru, obviňování na Facebooku, údajné podání trestního oznámení na neznámého pachatele a démonizace v podstatě všeho, co se dělo v posledních letech v ministerstvem zřízené agentuře CzechTourism o tom hovoří jasnou řečí. Nejenže ministryně nevnímá úspěchy této agentury v podpoře výsledků cestovního ruchu, které mají zásadní význam pro příjmy státního rozpočtu, ale redukcí rozpočtu a dosazením odborně nezpůsobilého managementu ohrožuje v důsledku budoucnost vývoje příjezdů zahraničních hostů do ČR. Jak jinak lze vnímat ponechání regionálních kongresových agentur a jiných partnerů bez podpory nebo avízované soustředění se na turisty z Balkánského poloostrova? Díky své absolutní nekompetentnosti se Karla Šlechtová stává terčem posměchu odborné veřejnosti a ztrapňuje sama sebe, ale hlavně obor, který má rozvíjet a podporovat. Jejím posledním “majstrštykem” bylo vyhlášení “novinky” v nabídce pro asijské návštěvníky Česka, kterou v rámci českého dne na EXPO Milano uvedla jako “3K” a následně vysvětlila, že se jedná o Karlštejn, Křivoklát a Konopiště. Jsem si jistý, že se tomu od srdce smáli i studenti prvních ročníků středních škol zaměřených na cestovní ruch. Je velkou smůlou pro průmysl cestovního ruchu, že se na odborné scéně (od vedení CzechTourism to nelze očekávat, neboť ztratilo míru nezávislosti na ministerstvu místního rozvoje, která mu ze statutu náleží) nenajde nikdo, kdo by se zastal oboru, který, obrazně řečeno, snáší zlatá vejce a rok co rok vykazuje nárůst exaktně měřitelných výsledků, jako jsou počty návštěvníků, přenocování nebo kladné bilanční saldo cestovního ruchu.
Ministryně Šlechtová nemá čas zjištovat fakta, neboť je to pracné a mediálně bezcenné, proto údajně podala trestní oznámení ve věci, která byla policií ČR šetřena a nebylo jí shledáno žádné pochybení v trestně právní rovině. Podobně nechává své podřízené prověřovat obchodní vztahy v agentuře CzechTourism na základě stručných zpráv v odborných médiích, které si náhodně přečte a následně instruuje své podřízené, jak mají postupovat. Orientuje jejich činnost do minulosti a nezajímá ji vůbec rozvoj aktivit agentury, jejich počet a objem je zhruba na 2/3 –nách loňské úrovně. Vinou Karly Šlechtové a strachem z ní paralyzovaného vedení CzechTourism neměla agentura ještě ani v květnu schválený marketingový plan činnosti a tudíž ani rozpočet. Ministryně Šlechtová nemá bohužel ani minimální zkušenost s řízením projektů ze strukturálních fondů EU, nikdy žádný konkrétní neřídila. To jí ovšem nebrání vystupovat jako expert na řízení projektů, což ohrožuje jejich realizaci. V poslední době dopustila ukončení běžícího projektu “Národní informační portál”, který se měl stát hlavním zdrojem informací pro potencionální i faktické návštěvníky ČR ze zahraničí a měl je informovat o nabídce služeb a atraktivit cestovního ruchu ČR v regionech. Nejenže se jí turisté v důsledku rozhodnutí vedení CzechTourism a ministryně Šlechtové nikdy nedočkají, navíc bude muset agentura CzechTourism vrátit 55 milionů Kč do státní pokladny plus penále za nedokončení projektu. Tento konkrétní projekt nechala v situaci, kdy se čas do ukončení projektu krátil a záleželo na každém dnu realizace, více jak čtvrt roku bez povšimnutí a nakonec usoudila, že nejlépe bude nedělat na něm už nic a zrušit ho. Práce na projektu běžely od roku 2012, byly úspěšně realizovány tři etapy, včetně schválených žádsotí o platbu a národní informační portal byl těsně před spuštěním ostrého provozu. Ignorance Šlechtové a alibismus vedení CzechTourism způsobily promrhání 55ti milionů Kč ze státního rozpočtu a další komplikace při čerpání fondů Evropské unie. Můžeme očekávat, že bude mít tendenci zastavovat realizaci dalších dobře běžících projektů prostě jen proto, že není schopna adekvátně posoudit míru rizika spojeného se zastavením projektu a dává přednost alibistickému přístupu k administraci projektů.
Nezajímá o se to, jak si agentura vede odborně, jaké má výsledky v oblasti spolupráce s regiony a jak efektivně používá prostředky státního rozpočtu pod novým vedením. Služby , které CzechTourism nyní nakupuje nejsou vysoutěženy, dělí se na menší objednávky, které však po sečtení dosáhnou výše, kdy je už nelze zadávat bez soutěže. Jedná se o právní, poradenské a IT služby, kde CzechTourism začal využívat nové nevysoutěžené dodavatele, ačkoliv byly tyto služby řádně smluvně zajištěny s původními partnery. Navíc kvalifikace některých partnerů může působit i komicky, jako v případě personálního poradenství poskytovaného podnikatelkou v oblasti esoteriky. Klientelismus, nepotismus a netransparentnost při jednání s dodavateli CzechTourism se staly standardem. Ministryni zřejmě ani netrápí, že v důsledku špatných personálních rozhodnutí současného vedení CzechTourism platila agentura dva ředitele zahraniční kanceláře v Miláně, což nelze reprodukovat jinak, než plýtvání státními penězi. Nelze se v této souvislosti nezmínit, že za dosavadní necelé tři měsíce působení nového vedení agentury CzechTourism ji opustilo přes 30 klíčových zaměstnanců, většinou zastávajících vedoucí posty a to bez adekvátní náhrady. Co to přinese do budoucna není tak těžké odhadnout, postupná ztráta kreditu CzechTourism se zdá být neodvratná.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz