Rudolf Mládek: Došla trpělivost už i bruselským byrokratům?

11. 12. 2019 11:07

Jenomže jako vždy, tak nějak po bruselsku. Pohled na Českou republiku (ale i jiné nové členské státy EU), s jakou rychlostí a kvalitou stavějí nové železnice či dálnice, hnul už i jinak pohodlnými a nevšímavými bruselskými byrokraty.

Rudolf Mládek: Došla trpělivost už i bruselským byrokratům?
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek
reklama

Aby některé nové členské státy EU stavěly hůře, než ty nejtotálnější socialismy? Aby takové Rusko, jehož ekonomika je na úrovni zhruba Španělska, dokázalo postavit super-most na Krym za dva a půl roku a česká správa železnic mluví o výstavbách sta kilometrů tratí v horizontu třiceti let? Koridor pro vysokorychlostní železnici na Ostravsku, jak prohlásil zástupce SŽCD na jednání Hospodářské komory se začne stavět „už“ za deset let?

A stavební úřad v Pohořelických na Brněnsku zastavil stavební řízení u dálnice D52, protože ouřadové z Ředitelství silnic a dálnic ani za šest let (sic!) nedodali úřadem a zákonem vyžadované podklady? A nechvalně proslavená D47 po vsypání odpadů, údajně nařízených úředníky, se konečně začne na jaře opravovat? Kdo a jak vlastně tohle vůbec hodlá řešit?

Úředníci v Bruselu proto ve spolupráci s Radou EU připravují novou směrnici, která by měla s věcí samotnou pohnout. Transevropske´ dopravni´ si´teˇ (TEN-T) se proto rozdělují na hlavní sítˇ, a ta má být dokončena do roku 2030, a na globální sítˇ, která má být dokončena do roku 2050. To asi v západní části EU bude platit, v Česku ani náhodou.

S úředníky, které máme všude etablované a nenahraditelné je to naprosto vyloučené, protože samotná směrnice, jak uvádí její znění, by se neměla použít na řízení u správního odvolacího orgánu nebo soudu. Tak na co ji vlastně členské státy musí za dva roky začlenit do svých vnitrostátních právních předpisů? Stane se jen propagačním papírem. Typické pro EU.

Bruselští tvrdí, že v právních rámcích rˇady členských států je stanovena možnost preferenčního zpracování pro určité kategorie projektů, jež se odvíjí od jejich strategického významu pro hospodářství. Pokud takový rámec existuje v rámci vnitrostátního právního rámce v České republice, výsledky se nedostavují. Jak vidíme, leccos existuje leda tak na papíře a návrh nového stavebního zákona to neřeší. „Projekty pro koridory hlavních sítí by se měly opírat o účinné integrované postupy udělování povolení, které umožní zprůhlednit řízení celého postupu a zajistí hlavní kontaktní místo pro předkladatele projektů,“ píše Brusel. „By se měly“… hm.

„Členské státy by měly určit jeden nebo více orgánů v souladu se svými vnitrostátními právními rámci a správním uspořádáním a podle typu projektu,“ píše se dále v návrhu směrnice. Tedy opět nějaký úřad, který bude suplovat nefunkční úřad, aby bez kontroly a postihu noví úředníci fungovali jako ten starý úřad. To je řešení z EU.

Pokud zde někdo, slovy zpěváka Jiřího Suchého řechce, nelze se mu divit, ale ta tristnost výstavby, a nejen v Česku, kterou vidíme, k smíchu není. Nakonec vnikne další úřad v Bruselu, protože se hledá orgán, který by údajně měl posilovat případnou spolupráci mezi členskými státy. „Mělobyse,“ a „jetřeba“. Ze socialismu to mnozí pamatujeme. Nikdy to nikam nevedlo a nic se nikdy nevyřešilo.

Však i také závěrečné provolání plánované bruselské směrnice konstatuje, že cit: „Členské státy by se měly snažit zajistit, aby odvolání napadající hmotněprávní nebo procesní zákonnost rozhodnutí o povolení byla řešena co možná nejefektivněji.“ A „mělobyse“ tu máme opakovaně černém na bílém.

A pak, že EU nepřipomíná socialismus. Jenomže ten náš minulý socialismus alespoň nějaké dálnice, železnice, jaderné elektrárny či trasy metra stavěl, protože všichni dodavatelé i úředníci měli na sebou kontrolu. Ten současný český model čehosi (kapitalismu?) v tomto poněkud pokulhává. A ani bruselský byrokrat to nespasí. A proto si někteří, na špatném systému parazitující, radostí mnou obě ruce….Kdyby ale Brusel vydal nařízení pro systém schvalování TEN-T sítí, to by byla jiná. Na to ovšem odvahu nemá. To leda tak na ty zákazy a omezení, tak ta chrlí jako o závod.

Takhle se nezmění nic a prodělává na tom trvale každý náš občan. A nejen ten náš. A to je ta EU, která se kritice brání. Jenomže vidíme ve světě, že to jde jinak, rychleji, levněji, efektivněji. Takže je s čím srovnávat a ani plán zákazu alternativních webů kritiku neumlčí. Neefektivní a nedemokratické se nakonec odsoudí samo k zániku. A to si přiznejme, že je u EU principiálně škoda. Evropská unie mohla být národům Evropy prospěšná, ale teď se z ní ale stává spíše žalář národů se všemi negativními atributy ověřených totalit a padlých monarchií.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jiří Šimáček: Přerušení nově vznikající tradice mě mrzí

22:15 Jiří Šimáček: Přerušení nově vznikající tradice mě mrzí

Vyjádření starosty obce k medializaci nepozvání skupiny Ortel na ŘP 2020