Škoda Transportion k arbitrážnímu řízení: Nemuselo k němu dojít, kdyby...

18.11.2015 19:51 | Zprávy

V pondělí 16.11. vydal Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře České republiky rozhodčí nález, který Škodě Transportation přiznal dlužnou část kupní ceny lokomotiv. Jiné nároky společnosti Škoda Transportation nezohlednil.

Škoda Transportion k arbitrážnímu řízení: Nemuselo k němu dojít, kdyby...
Foto: Škoda
Popisek: Škoda

Škoda Transportation plně respektuje rozhodnutí arbitrážního soudu. Jsme rádi, že tento dlouhotrvající a nešťastný spor, který vysiloval obě strany, je u konce. Reálným výsledkem není nic víc, než že Škodě Transportation byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy. Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže.

Škoda Transportation v minulosti Český drahám navrhovala mimosoudní narovnání, a to jak před podáním žaloby tak následně. V rámci vstřícného přístupu k zákazníkovi, a přes přesvědčení o oprávněnosti veškerých svých nároků, v dané době Škoda Transportation požadovala pouze zaplacení části kupní ceny s částečným uplatněním valorizace a dokonce jako kompenzaci nabídla dalších 320 mil Kč ve prospěch Českých drah. Návrhy Škody Transportation byly odmítnuty s tím, že postupovat se bude na základě rozhodnutí arbitráže. Na dané aspekty jsme upozorňovali tehdejší vedení ministerstva dopravy i vedení Českých drah.   


Ministerstvo dopravy spolu s Českými drahami dnes oznámily, že nebudou respektovat rozhodnutí Rozhodčího soudu pro Hospodářské a Agrární komoře České republiky. Stanovisko Škody Transportation je takové, že k arbitrážnímu řízení nemuselo vůbec dojít, pokud by České dráhy přijaly návrh mimosoudního vyrovnání. 
 
Rekapitulace podstaty sporu:

Existují dva důvody sporu. České dráhy tvrdí, že se Škoda Transportation dostala do zpoždění s dodávkami lokomotiv. My jsme ovšem přesvědčeni, že důvodem pozdější dodávky lokomotiv jsou vnější vlivy, tedy konkrétní změny příslušných norem, které si vynutily zcela zásadní konstrukční a homologační změny, a které jsme museli akceptovat, a to po uzavření smlouvy. Konkrétně, smlouva byla uzavřena v roce 2004, účinnost nabyla na začátku roku 2005. Ve stejném roce byla oznámena první pracovní verze TSI 2008 norem, kterými jsme se při konstrukci lokomotivy museli řídit. Oficiálně byly tyto normy zveřejněny 1.9. 2008. Škoda Transportation musela těmto normám přizpůsobit celý vývoj a konstrukci strojů. Smlouva na takovou situaci pamatovala, a určovala i rozdělení nákladů mezi dodavatele a objednatele včetně standardní úpravy valorizace kupní ceny po dobu výroby a homologace lokomotiv. Podle smlouvy jsme také postupovali.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Jiří Mašek byl položen dotaz

důchody

Tvrdíte, že to, že nebude za 20 let na důchody je jen strašení. Ale je tomu opravdu tak? Jednak bych čekala, že jako politici budete předkládat právě i vize, co bude do budoucna. A ohledně důchodů, kdo na ně bude vydělávat, když porodnost klesá? A i když možná na důchody bude, hlavní otázka je, zda ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zločinci pod záštitou státu 4

15:16 Zdeněk Jemelík: Zločinci pod záštitou státu 4

Neúspěšný pokus Romana Šulyoka o povolení obnovy řízení, o němž jsem se zmínil v předchozím článku b…