Škoda Transportion k arbitrážnímu řízení: Nemuselo k němu dojít, kdyby...

18.11.2015 19:51

V pondělí 16.11. vydal Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře České republiky rozhodčí nález, který Škodě Transportation přiznal dlužnou část kupní ceny lokomotiv. Jiné nároky společnosti Škoda Transportation nezohlednil.

Škoda Transportion k arbitrážnímu řízení: Nemuselo k němu dojít, kdyby...
Foto: Škoda
Popisek: Škoda

Škoda Transportation plně respektuje rozhodnutí arbitrážního soudu. Jsme rádi, že tento dlouhotrvající a nešťastný spor, který vysiloval obě strany, je u konce. Reálným výsledkem není nic víc, než že Škodě Transportation byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy. Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže.

Škoda Transportation v minulosti Český drahám navrhovala mimosoudní narovnání, a to jak před podáním žaloby tak následně. V rámci vstřícného přístupu k zákazníkovi, a přes přesvědčení o oprávněnosti veškerých svých nároků, v dané době Škoda Transportation požadovala pouze zaplacení části kupní ceny s částečným uplatněním valorizace a dokonce jako kompenzaci nabídla dalších 320 mil Kč ve prospěch Českých drah. Návrhy Škody Transportation byly odmítnuty s tím, že postupovat se bude na základě rozhodnutí arbitráže. Na dané aspekty jsme upozorňovali tehdejší vedení ministerstva dopravy i vedení Českých drah.   


Ministerstvo dopravy spolu s Českými drahami dnes oznámily, že nebudou respektovat rozhodnutí Rozhodčího soudu pro Hospodářské a Agrární komoře České republiky. Stanovisko Škody Transportation je takové, že k arbitrážnímu řízení nemuselo vůbec dojít, pokud by České dráhy přijaly návrh mimosoudního vyrovnání. 
 
Rekapitulace podstaty sporu:

Existují dva důvody sporu. České dráhy tvrdí, že se Škoda Transportation dostala do zpoždění s dodávkami lokomotiv. My jsme ovšem přesvědčeni, že důvodem pozdější dodávky lokomotiv jsou vnější vlivy, tedy konkrétní změny příslušných norem, které si vynutily zcela zásadní konstrukční a homologační změny, a které jsme museli akceptovat, a to po uzavření smlouvy. Konkrétně, smlouva byla uzavřena v roce 2004, účinnost nabyla na začátku roku 2005. Ve stejném roce byla oznámena první pracovní verze TSI 2008 norem, kterými jsme se při konstrukci lokomotivy museli řídit. Oficiálně byly tyto normy zveřejněny 1.9. 2008. Škoda Transportation musela těmto normám přizpůsobit celý vývoj a konstrukci strojů. Smlouva na takovou situaci pamatovala, a určovala i rozdělení nákladů mezi dodavatele a objednatele včetně standardní úpravy valorizace kupní ceny po dobu výroby a homologace lokomotiv. Podle smlouvy jsme také postupovali.

Druhý důvod sporu byl, že České dráhy začali už v roce 2008 zadržovat platby, jejichž harmonogram stanoví smlouva. Ze smlouvy také vyplývá, že pokud České dráhy zadržují platby, může výrobce posunout předávání lokomotiv.

Mimosoudní dohoda:  

Vzhledem k tomu, že České dráhy považujeme za svého dobrého zákazníka, dvakrát jsme nabízeli mimosoudní dohodu. První v roce 2013, druhou v roce 2014. Pokud bychom měli zrekapitulovat poslední nabídku, v ní jsme požadovali od Českých drah pouze uhrazení dlužné částky ceny lokomotiv což činilo 208 milionů korun, 35 milionů korun představovaly úroky z prodlení a 329 milionů korun byla částečná valorizace ceny lokomotiv. Jako protihodnotu jsme Českým drahám nabídli realizaci služeb těžkých oprav lokomotivy v částce 320 milionů korun. Pokud by České dráhy tuto nabídku akceptovaly, zaplatily by naší firmě pouze 250 milionů korun. Naše společnost byla odmítnuta s tím, že postupovat se bude na základě rozhodnutí arbitráže. Na dané aspekty jsme upozorňovali tehdejší vedení ministerstva dopravy i vedení ČD.

Oproti tomu arbitrážní rozhodnutí uložilo Českým drahám zaplatit částku 1,1 mld. korun naší firmě. Což představuje o 861 milionů korun více, než jaká byla navrhovaná částka v případě mimosoudního rozhodnutí.

Škoda Transportation plně respektuje rozhodnutí arbitrážního soudu. Jsme rádi, že tento dlouhotrvající a nešťastný spor, který vysiloval obě strany, je u konce. Reálným výsledkem není nic víc, než že Škodě Transportation byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy. Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve.  

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Pohřební řeči k Ukrajině

15:49 Jiří Paroubek: Pohřební řeči k Ukrajině

Minulý čtvrtek jsem si pustil, tak jako každé ráno při cvičení, ČT24 a vyslechl jsem mj. vysvětlení …