Svatopluk Holec: I zatvrzelí ateisté v něco věří

27.12.2013 21:32 | Zprávy

Často se setkávám s tvrzením: Něčemu člověk přece musí věřit! Je to pravda a každý z nás v životě mnohému prostě musil věřit.

Svatopluk Holec: I zatvrzelí ateisté v něco věří
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vchod do kostela, ilustrační foto.

Malým dětem nezbývá než věřit matce, že tatínkovi se říká tatínek a jí maminka. Učiteli děti také musí věřit, že tohle je Bé, tohle je Á a když se to napíše dvakrát po sobě, tak je to bába. A každý z nás věříme, že zítra také vyjde slunce. Většinu životních i vědeckých poznatků a zkušeností skutečně přebíráme od druhých, věříme jim. Náš vlastní života běh nám pak ukáže o čem je spíš třeba pochybovat, než čemu slepě věřit. Z mé generace "dříve narozených" jsme také mnozí uvěřili ideji socialismu, která se ale v praxi ukázala něčím zcela jiným a zůstává pro někoho maximálně jako určitý ideál, nikdy tedy uskutečnitelná záležitost. Tato víra se od náboženství lišila pouze v tom, že slibovala nebe už na zemi a nikoli kdesi v zásvětí.  

Jeden z mála kvalitních ministrů školství, které jsme od listopadu 1989 u nás měli, disident, vysokoškolský profesor Jan Sokol, jednou definoval křesťanskou víru jako "bázeň boží". Což znamená: řiď se člověče křesťanskými požadavky, protože bůh na Tebe stále dohlíží a on to bude, kdo na konci jím stvořeného světa definitivně rozhodne, jak bude naloženo s tvou nesmrtelnou duší.  

Nepochybně: křesťanské desatero zahrnuje některé principy, které platí všeobecně - třeba přikázání "nepokradeš" nebo "nezabiješ". Kdyby se jimi skutečně každý řídil, nebylo by je třeba vyhlašovat právě tak, jako třeba nikde není vyhlašována povinnost člověka dýchat. A platí také, že skutečně praktikující věřící (kterých u nás zase není tak mnoho!) patří k té slušnější části našich občanů, byť i oni jsou lidé chybující. Rozhodně si zasluhují mnohem víc úcty než tzv. ateisté, kterým se jedná jen o to, aby měli doma teplo, plný břich a mohli u piva nebo na pavlači nadávat na poměry. Nemluvím o náboženských fanaticích, kteří pro svou víru jsou schopni zabíjet jinověrce, ať už se kryjí jakoukoli vírou.  

Leckdo hledá v náboženství odpověď na otázku: je něco, co nás přesahuje? Co je "nad námi", co si nedokážeme vysvětlit? Opodstatněnost takového tázání plně uznávám. Podle mého soudu ale už v sedmnáctém století podal výstižnou krátkou odpověď holandský osvícenský filosof Baruch Benedikt Spinoza, slovy: "Můj bůh jmenuje se příroda". Ta nás - lidstvo - skutečně přesahuje. Byla tu před námi, bude tu i po nás. A smím-li si ji jaksi personifikovat, je jí úplně jedno, jestli tady nějaké lidstvo je, nebo není. I přes naše velmi silné zásahy, ona si vždycky nějak poradí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: rozhlas.cz

Zdravé školní jídelny a kvalitní výživa od útlého věku

Jsem jedině pro, ale uvědomujete si, že právě zdravou stranu si čím dál víc lidí nemůže dovolit? Vždyť už teď řada rodičů nemá ani peníze na školní obědy, a jestli by byli kvalitnější, což jsem pro, asi by byli i dražší, a tím pádem na ně nebude mít ještě víc lidí. Nebo máte snad řešení? Jaké?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Kde je zakopaný pes

17:30 Jiří Weigl: Kde je zakopaný pes

Jedním z brizantních témat letošních voleb je blížící se zavedení systému obchodování s emisními pov…