Tomáš Doležal: Je zeleninový salát levicové antijídlo? Dokážete se najít na pravolevé škále?

07.10.2019 17:28 | Zprávy
autor: PV

Levice, která opustila pracujícího a neprivilegovaného člověka, už nemá právo nazývat se levicí. Stejně tak pozbyla právo být nazývána pravicí ta pravice, která opustila Boha, tj. mravní, morální a etické principy.

Tomáš Doležal: Je zeleninový salát levicové antijídlo? Dokážete se najít na pravolevé škále?
Foto: archiv
Popisek: Ekonom a politolog ing. Tomáš Doležal je koordinátorem hnutí Svoboda a přímá demokracie v okrese Praha-východ.

Před několika dny jsem měl tu čest zúčastnit se panelové diskuse organizované spolkem Astrea s názvem „Pravice a levice: má v dnešní době toto dělení ještě smysl?“ Mým debatním partnerem byl Josef Skála, což je, lze-li to tak říci, ideolog současné vnitrostranické opozice v KSČM. (O debatě informovaly Parlamentní listy zde: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Zbynek-Hutar-Espedak-Dolezal-se-stretl-s-komunistou-Skalou-Sli-by-vsak-spolu-na-pivo-i-do-koalice-598168 ). V zajímavé diskusi jsme otevřeli mnohá témata, která se zadáním pořadatelů více či méně souvisela. Některá bylo možné probrat podrobněji, jiná spíše jen naznačit. Na mnohé další okruhy se z pochopitelných časových důvodů nedostalo. Dovoluji si tedy doplnit k této debatě několik poznámek a zamyšlení. 

Levičáci se mezi sebou perou 

Pojmy pravice a levice vznikly historicky na konci 18. století, v souvislosti s Velkou francouzskou revolucí, kdy v Generálních stavech tehdy zasedali přívrženci tzv. nového řádu (třetí stav a radikálové) nalevo a zastánci starého řádu (monarchisté) napravo. Zároveň si musíme uvědomit značnou dobovou (i geografickou) podmíněnost (a proměnlivost) významů termínů „pravice“ a „levice“ a také i jejich určitou „genetickou“ rozdílnost.

Levice byla v okamžicích svého zrození (a samozřejmě i poté) nedílně spjata s pojmy „svoboda, rovnost, bratrství“ a definována svým revolučním charakterem ve smyslu snahy o zásadní změny tehdejšího společensko-ekonomického uspořádání. Ruku v ruce s tím šlo i spojení levice a hájení zájmů nižších společenských vrstev s cílem nastolení rovnosti (ba až určitého rovnostářství), v oblasti přerozdělování (ekonomického) bohatství a jiných, dalších  (společensko-politických) privilegií. Termín „levice“ postupem doby zastřešoval množství nejrůznějších ideově-politických hnutí, a to počínaje socialisty a sociálními demokraty, přes anarchisty a anarchokomunisty až po klasické komunisty, řekněme „bolševického“ typu. Jejich společnými jmenovateli byly orientace na ekonomicko-společenský pokrok, zájmy zaměstnanců, sociální spravedlnost a solidaritu či internacionalismus. Dalším důležitým definičním znakem politické levice se následně stala i preference státního, družstevního nebo jiné formy společenského vlastnictví (zejména tzv. výrobních prostředků) před vlastnictvím soukromým. Zdůrazňovala se významná a možno říci i dominantní úloha státu v národním hospodářství a prosazovaní tzv. sociálních práv. 

Pravičáci jsou roztříštění 

Politická a ideová pravice byla od samých počátků své existence a sebeidentifikace mnohem roztříštěnější a rozmanitější. Termín „pravice“ byl původně užíván pro označení těch politických skupin a myšlenkových směrů, které upřednostňovaly tradiční společenské (i hodnotové) uspořádání, strukturu a hierarchii. Kromě „zakladatelských“ konzervativců v období dalšího vývoje zahrnul a absorboval první (původní) klasické ekonomické a politické liberály, křesťanské demokraty, mnohá národní a nacionalistické hnutí (v době, kdy tyto pojmy nebyly účelovými dehonestačními nálepkami), identitáře i libertariány. Pokud bychom tedy měli hovořit o základních axiomech a společných jmenovatelích proudů hlásících se k pravici, neměli bychom vynechat úctu k tradičním staletým a prověřeným společenským a kulturním hodnotám či zvyklostem, zachování určité formy sociální hierarchie, silný (byť třeba rozsahem agend nevelký) právní stát, řád, spravedlnost, úctu k vlastnictví, práci či podnikání, respekt ke svobodě a základním lidským právům.

Piráty nikdo neškatulkuje

Ve druhé polovině 19. století se poté na těchto základech začaly formovat první (klasické) ucelené politické ideologie, téměř ruku v ruce se vznikem prvních tradičních politických stran. Šlo o neoddělitelné procesy. Nejprve se takto ustavila zásadní triáda (trichotomie) konzervatismus, liberalismus, socialismus, později (ve století dvacátém) k nim přistoupily fašismus, komunismus a nacismus. Co se týče moderních, novodobých politicko-ideových směrů, jakými jsou mj. enviromentalismus, feminismus, euroskepticismus či tzv. pirátství, existují (nejen) v akademické obci vážné pochybnosti o tom, zda ty tyto směry splňují základní kritéria pro to, aby mohly být považovány za komplexní politické ideologie celostního typu. Potom, co se základními pilíři politického života a klíčovými aktéry tvorby zásadních společenských rozhodnutí staly politické strany, začaly se příslušné společensko-vědní obory zabývat jejich podrobnějším výzkumem, včetně pokusů o jejich typologizaci či klasifikaci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Ekonomika

Když se pyšníte tím, jak díky vám roste naše ekonomika, jak vysvětlíte, že to nepociťuje většina z nás, a že naše mzdy nerostou nebo jen minimálně, a že se naše životní úroveň propadá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: Množstevní slevy pro vrahy?

12:26 Zdeněk Joukl: Množstevní slevy pro vrahy?

Čtrnáctého prosince jsem se ve zprávách dozvěděl, že nedávno jmenovaný předseda vlády Babiš nebude z…