Tomáš Hebelka: Jednotný digitální trh: hrozba nebo příležitost?

14.09.2016 9:41 | Zprávy

Podle plánů Evropské komise má v roce 2020 v zemích EU vstoupit v platnosti Jednotný digitální trh (JDT). Bude to znamenat odbourání všech bariér, které brání volnému pohybu zboží a služeb prostřednictvím on-line prodeje a digitálního prodeje přes počítač. Jak jsou naše podniky připraveny na nástup JDT?

Tomáš Hebelka: Jednotný digitální trh: hrozba nebo příležitost?
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Počítač

Mezi tyto bariéry patří nejrůznější omezení v rámci DPH, registrace firem v zemích EU, kde chce příslušný prodejce obchodovat, měl by také zmizet tzv. geoblocking, tedy neochota dodávat do vzdálenějších nebo z komerčního hlediska méně atraktivních států. A i když je možné, že všech 16 opatření, která Evropská komise připravila, se nepodaří realizovat hned v roce 2020, je velmi důležité nástup JDT nezaspat.

Pro podnikatele to bude znamenat na jedné straně snazší přístup k půlmiliardovému evropskému trhu, ale současně i větší ohrožení ze strany zahraničních dovozců. Bude tedy klíčové, aby se společnosti včas připravily a dokázaly se úspěšně chopit této nabízené příležitosti.

Zatím však platí, že velká část manažerů a majitelů firem vůbec netuší, co JDT znamená, někteří připouštějí, že termín jim něco říká, ale nemají žádné představy o podrobnostech či o tom, jak může JDT ovlivnit jejich podnikání. Jen minimum top manažerů a majitelů společností (na Slovensku se jedná o 4 %) je dobře informováno o detailech konceptu a prakticky nikdo se zatím reálně na nástup JDT nepřipravuje. Transformace podniků pro potřeby Jednotného digitálního trhu bude ovšem vyžadovat rozsáhlou změnu organizačních i obchodních modelů, plnou digitalizaci komunikace se zákazníkem, mnohem rozsáhlejší využití smart technologií.

Největší zájem je o cloudová řešení

Podle generálního ředitele společnosti Atos, Emila Fitoše se již první vlaštovky začínají objevovat – podnikatelé a majitelé firem si uvědomují, že JDT bude představovat obrovskou příležitost pro jejich podniky a hledají strategická řešení. Největší zájem je o cloudová řešení – poskytování IS ve formě služby – a mobilní řešení pro firmy. V těsném závěsu pak následují řešení pro bezpapírovou kancelář, což je v současnosti velmi diskutované téma. Top manažeři také velmi intenzivně řeší otázky energetické efektivity nasazení digitálních technologií a digitálního řízení energetického hospodaření firem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Jak přesně chcete docílit těch sankcí za omezování svobody slova?

Jak by to jako vypadalo v praxi, protože to omezování tu je, i když ti, co se ho dopouští tvrdí opak. Problém taky je, že vás třeba nechají nechají říci svůj názor, ale vzápětí vás za něj nálepkují. Třeba tato vláda. Na takové případy by se postihy také vztahovaly? A jaká? A jak chcete postihnout om...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

15:16 Jiří Halík: Zakázané ovoce vždy nejlépe chutná

Přečetl jsem si článek europoslance Zdechovského, ve kterém žádá eurokomisařku Leyenovou o zákaz sov…