Mobilní systém Iskander se skládá ze speciálního nákladního automobilu sloužícího též jako odpalovací rampa pro dvě rakety SS 26, které existují v různém provedení. Dosavadní verze doletí podle oficiálních údajů po relativně ploché balistické trajektorii do vzdálenosti 50 – 480 km a s apogeem kolem 50 km, což ztěžuje jejich odhalení protivníkovými radary, rychlostí 7560 – 9360 km/h. SS 26 snesou opakovaně přetížení až 30 G, tedy jsou schopny a uzpůsobeny prudce měnit směr letu, což ztěžuje jejich zničení. Jsou podezřelé, když mají palivo na krkolomné změny letové dráhy, že jejich dolet již v nekřídlaté verzi je větší než 500 km, což by se příčilo platné smlouvě o likvidaci všech raket s doletem od 500 až do 5500 km. O křídlaté variantě R-500 nejsou technické údaje k dispozici, z fotografií není k rozeznání, proč by se měly nazývat křídlaté – odpalovací rampa na zádi nákladního vozu podle zveřejněných fotografií nese cosi podobného dvěma odpalovacím rourám pro střely typu kaťuše.
Český čtenář bude možná znejistěn, protože termín křižující rakety (cruise misilles) překládaly československé sdělovací prostředky jako rakety s plochou drahou letu. Byly okřídlené, létaly podzvukovou rychlostí v malých výškách, dle potřeby i 5 – 10 m nad terénem a podlétavaly protivníkovy radary. Zdůraznila se prostě jiná jejich charakteristická vlastnost než extrémní manévrovací schopnosti a možnost přiletět k cíli z jakéhokoli směru.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz