Václav Cempírek: Staré sovětské vagony vozí nebezpečný fosfor, díky ministerské výjimce

01.10.2014 15:15

Zveřejněný příspěvek obsahuje řadu nepřesností a je spíše tendenčně zaměřen proti ministrovi dopravy panu Prachařovi. Kdo problematice rozumí, nic takového by nemohl napsat.

Václav Cempírek: Staré sovětské vagony vozí nebezpečný fosfor, díky ministerské výjimce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Je dobře, že byla podepsána výjimka na přepravu fosforu v širokorozchodných železničních vozech pro Akciovou společnost Fosfa v Poštorné. Jedná se o nezbytný produkt, který tato společnost potřebuje pro výrobu chemických látek určených pro průmysl, ale i konečné spotřebitele v domácnostech.  Fosfa se zabývá výrobou a prodejem kyselin, fosforečnanů a pracích prášků, nabízí hnojiva, průmyslové i potravinářské aplikace či detergenty, vyrábí tekutá mýdla, draselné a sodné fosfáty i další. Pro Fosfu je kodex společenské odpovědnosti nedílnou součástí firemní filosofie – je jedno, zda se týká jejich zaměstnanců, zákazníků, partnerů nebo ochrany životního prostředí.

Proto ani konečnému odběrateli není jedno, jak je nebezpečný fosfor přepravován. To, že na našem území je za přepravu odpovědná společnost AWT, významný dopravce v segmentu nákladní přepravy, nemůže se vyvinit z přísné odpovědnosti dodržení přepravních podmínek podle Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečného zboží RID (Přípojek C k Úmluvě COTIF). Proč by měly být cisternové vozy Kazašských železnic v tak špatném stavu, když musí splňovat podmínky pro přepravu fosforu podle Mezinárodní dohody SMGS, přílohy pro přepravu nebezpečných věcí, která je stejně přísná jako RID.  Tyto vozy z pohraniční stanice Małaszewicze jsou přepravovány na normálně rozchodných podvozcích, které podléhají pravidelným revizím a jsou kontrolovány vozmistry. Možnost nehody během přepravy nemůže vyloučit nikdo, ale to by muselo dojít k zásadnímu porušení bezpečnosti řízení dopravy, k vážné závadě na železničním svršku, k vážné technické závadě na cisternovém voze apod. Na řízení dopravy se podílí více vysoce kvalifikovaných pracovníků, což vylučuje možnost selhání jedince, provádí se pravidelné revize stavu železničního svršku a provádí se přísné kontroly technického stavu železničních vozidel.

Závěrem bych chtěl připomenout, že výjimky na přepravu komodit v nákladních železničních vozech starší konstrukce podepisují ministři sousedních zemí jako je SRN, Polsko, Slovensko nebo Rakousko. Jak již bylo uvedeno, nejedná se o nákladní vozy, které by svým technickým stavem ohrožovaly bezpečnost dopravy.

Laickou i odbornou veřejnost snad uklidní, že se pracuje na novém systému přepravy fosforu, který využije pro jeho přepravu cisternové výměnné nástavby, které v Małaszewiczích budou přeloženy na moderní železniční plošinové vozy určené pro kombinovanou přepravu. Tento projekt s cisternovými výměnnými nástavbami a rozšíření kombinované přepravy prosadil pan ministr Prachař s platností od 1. ledna 2015. Kazašské vozy se na naše území již nedostanou, ale tím jsem nechtěl říci, že by byly ve špatném technickém stavu.

Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D., Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Neutíkáte od problému?

Na vyřešení důchodové reformy jste měli dost času, když jste byli ve vládě, a to i ještě před covidem. Nepřišli jste s ničím a teď o ní nechcete ani s koalicí jednat, ale jak chcete i do budoucna prosadit nějakou zásadní reformu, když už teď se zdají jednání ve slepé uličce? Já mám obavu, že se jako...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

15:22 Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

Denní glosy Petra Hampla.