Tuto neděli uplynulo již šest let od tragické havárie polského vládního speciálu, která významným způsobem ovlivnila další vývoj v Evropě a de facto přivedla k moci polské probruselské liberály na čele s Donaldem Tuskem, současným „prezidentem“ Evropské unie.
Tu-154 s vysokými polskými představiteli, letícími uctít oběti Katyňského masakru v druhé světové válce, pohřbilo ve svých troskách u smolenského letiště nejen polského prezidenta Lecha Kaczyńského s manželkou, ale prakticky celé nejvyšší velení polské armády – náčelníka generálního štábu, velitele pozemních, leteckých, speciálních i námořních sil – a také naděje mnoha Poláků do nejbližších let.
Mezinárodní letecký výbor vydal v roce 2011 závěrečnou zprávu o výsledcích technického šetření, která konstatovala, že bezprostřední příčinou havárie bylo chybné rozhodnutí posádky přistát za složitých meteorologických podmínek ve Smolensku a neletět na náhradní letiště a další chyby pilotů letadla.
Zfalšovaná zpráva?
S tímto zdůvodněním se ovšem velká část Poláků nikdy nesmířila. Ti jsou dodnes přesvědčeni, že nešlo o nešťastnou shodu okolností, ale o plánovaný atentát na polské národní elity. Bratr zesnulého prezidenta Jaroslav Kaczyński, který v říjnu minulého roku přivedl konzervativní Právo a spravedlnost (PiS) k drtivému vítězství ve volbách, slíbil polské veřejnosti, že udělá vše pro to, aby byla tato tragédie bezezbytku objasněna. Minulý týden prohlásil ministr obrany Antoni Macierewicz, že závěrečná zpráva, která konstatovala, že šlo o „klasickou“ leteckou nehodu způsobenou chybou pilotů, byla zfalšována.
Hlavní podíl na zfalšování zprávy nese podle něho tehdejší polský premiér a současný „prezident“ EU Donald Tusk. Ten by měl být podle něho postaven před soud. „Tusk si zajistil plnou kontrolu nejen v průběhu vyšetřování, ale i nad každým rozhodnutím vládních struktur. Pak řekl, že nese plnou odpovědnost za vše, co bylo v tomto případě uděláno – a zpráva byla zfalšovaná, a falšování vládních zpráv by mělo mít následky,“ tvrdí Macierewicz. Oznámil také obnovení činnosti vyšetřovací komise k havárii, rozšířené o dalších osmnáct odborníků.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV