Česká vláda rychle zareagovala na znepokojivé zprávy, že Volkswagen chce vyvádět některé výroby do německých závodů, kterým chybí poptávka. Prostřednictvím svého mluvčího dala najevo, že její jasnou prioritou je „zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR“. Jinými slovy, nehodlá se zabývat faktem, že selhala strategie levné práce pro zahraniční investice do monokultury umírajícího oboru. Možná, že to tak nemyslí. Dokonce se nabízí se jedovatá úvaha, že nemyslí vůbec. Ale blíže pravdě je fakt, že řeší izolovaně dílčí problémy a nepropojuje je do ucelené představy.
Klíčový strojírenský obor mizí v mlhách, protože elektrická auta, která zatím neumíme, nebudou potřebovat továrny na složité strojírenské prvky, od motoru po převodovku, na které jsme tak pyšní. Budou to více počítače na baterky, ale ty taky neumíme (zvládli jsme jen nabídnout české lithium australským těžařům). Nové elektromobily vyžadují systémy pro automatické řízení, který také můžeme jen kupovat, a jak se ukazuje, za stále větší peníze.
Výrobní haly budou potřeba pořád, ale bude tam vůbec nějaká práce pro lidi? Co tedy budeme dělat? A kdy to přijde? Volkswagen je stále více v pasti důsledků Dieselgate a potřebuje co nejvíc zkrátit přechod do zcela bezemisní produkce. Volání české vlády po zachování a rozvíjení dnešní automobilové výroby představuje jen bezmocný výkřik do tmy.
Avšak netlačí na nás jen elektromobilita, je tu i digitalizace. O té se u nás mluví už dlouho, ale většinou ji chápeme jen jako Průmysl 4.0, automatizaci výroby a případně nějakou tu chytrou produkci. Nemenší změny však přinese ve využití aut. Bude jich potřeba podstatně méně. Na cestě je sdílení elektromobilů, které se samy přistaví na požádání a po dokončení cesty samy odjedou za dalším klientem nebo k nabíječce. Mobily, které máme všichni v kapse, usnadní i větší koordinaci místních dopravních služeb, začne to budováním obecních nabíjecích stanic.
To není vzdálená budoucnost. Soukromá individuální doprava, založená na vlastnictví aut, už ustupuje. Sociologické průzkumy potvrzují změnu chování mezi mladou generací. Nehrne se do nákupu vozů. Nechce vydávat peníze - často je ani nemá - za auto, které většinu času stojí, a to podstatnou část jízdy spotřebovalo hledáním místečka na zaparkování. Mladé zajímá doprava jako pohotová a levná služba, s jakou třeba přichází platforma Uber.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV