Zbyněk Fiala: Budoucnost na baterky III

07.11.2017 19:34 | Zprávy

Nové požadavky na snižování emisí představují smrtelnou hrozbu pro český automobilový průmysl, soudí autoritativní dodavatel. Jenže není jiná obrana než přechod do nové éry, která čelí tomu, aby automobily nezničily lidstvo.

Zbyněk Fiala: Budoucnost na baterky III
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Prakticky všichni výrobci aut budou roku 2020 nabízet aspoň jeden model elektrických vozů a někteří plánují na rok 2025 dokonce 30 modelů. Ne všechny najdou kupce, takže některé automobilky mezitím skončí, soudí portál Autoevolution. (ZDE)

Zdá se, že nafta je z budoucnosti automobilismu, alespoň u osobních aut, definitivně vyřazena. Ale smráká se i nad benzínem. Vývoj v Evropě urychluje fakt, že Čína a Indie ohlásily termín, kdy zakážou auta se spalovacími motory. Nejde už jen o požadavky klimatu nebo snižování závislosti na ropě z neklidných oblastí. Dnešní automobilismus je morem pro města. Napřed sebral lidem ulice a nyní i dýchatelný vzduch. Změny se proto valí v balíku, který zahrnuje nejen čistý výfuk, ale také sdílení autonomních vozů, aby jedno auto sloužilo více lidem. Budou se vyrábět se zapojením úplně jiných průmyslových oborů a bude jich propastně méně.

Neznamená to, že máme o budoucnosti zcela jasno. Zbývá například souboj elektrických aut a vodíku. Tento spor pronikl i na 13. Pražskou bezpečnostní konferenci, prestižní odbornou událost, kterou pořádá Středisko bezpečnostní politiky Fakulty sociálních věcí UK v Praze. Jako jednoznačný stoupenec vodíku tam vystoupil populární podnikatel Pavel Juříček, šéf Brano Group, bývalý viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR a čerstvý poslanec za ANO. Je to zdatný technik a osvícený muž, berme ho vážně.

Ale ne doslova. Jeho podniky jsou součástí stávajícího dodavatelského řetězce. Je sice pravděpodobné, že také elektrická auta budou potřebovat jeho zámky a podobné prvky, ale velká změna otevře brány nové konkurenci a rozbourá nastavené vztahy. Brano může mít zájem, aby změna přišla později. Vodíku se bát nemusí, ten zatím straší jen v úžasných prezentacích na konferencích, ale má daleko k nudě hromadné výroby.

Nicméně Evropská unie tlačí svými požadavky na snižování emisí skleníkových plynů a Juříček soudí, taková snížení nejsou technicky realizovatelná.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Kde by šetřilo hnutí ANO?

Jak chcete snížit dluh ČR? Plánujete nějaké zvýšení daní? Protože vy často říkáte, co je špatně, ale už neříkáte, co byste dělali vy.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Vládní strany vylupovaly stát

15:57 Jiří Paroubek: Vládní strany vylupovaly stát

To platí v první řadě o hnutí STAN v kauze Dozimetr, která je právě před soudem.