Babiš je skromnější, než býval Jan Antonín Baťa, který chtěl budovat republiku pro 40 miliónů lidí, a nabízí zemi budoucnosti jen pro 11 milionů lidí. Ursula chce budoucnost pro více než půl bilionu obyvatel EU.
Při posuzování Národního investičního plánu, který teď přijala Babišova vláda, by bylo chybou rozlišovat jen to, co chceme, a co doopravdy můžeme zvládnout, protože na to máme a dokážeme to postavit i provozovat s rozumnými ekonomickými parametry. Bude důležité i to, zda náš investiční výhled do roku 2050 nabízí přiblížení k cíli, který jiný strategický dokument, Zelený úděl pro Evropu (momentálně pro 513 milionů lidí), vnímá jako nezbytnost dosáhnout do stejného data klimatické neutrality čili ekonomiky s uhlíkovými emisemi na čisté nule.
Evropská rada přijala Zelený úděl před víkendem a v této souvislosti byl s jistou úlevou zaznamenán fakt, že český původně dost nepřátelský postoj k tomuto cíli nakonec vyčpěl a premiér Babiš podpořil novou evropskou strategii spolu s ostatními. Stranou zůstává pouze Polsko. Šéfové vlád a prezidenti, kteří se setkávají v Evropské radě, nemají konečné slovo. Návrh okamžitě zamířil do Evropského parlamentu, protože to bude taky něco stát, a europoslanci si vymínili, že chtějí této strategii přizpůsobit i dlouhodobou finanční perspektivu, unijní rozpočtování do roku 2027. Ani parkování mimo program tedy nemusí být zadarmo.
Evropskému cíli na dosažení klimatické neutrality do roku 2050 – nebo raději dříve – se lze posmívat obtížně, byť i takoví se najdou. Poměrně málo jich bude v automobilovém průmyslu. Ten byl vybrán za průkopníka tohoto úsilí. Roku 2020 bude muset poprvé plnit krutě zpřísněné limity emisí pro celou vyráběnou flotilu. Zůstává tam ještě trocha úlev, které zmizí roku 2023, ale bez elektrických aut to nepůjde.
Nejdůrazněji do toho jde Volkswagen, který chce příští rok nabídnout na 40 elektrických a hybridních modelů a za pár let jich bude 80. Na pražském e-Salonu byl k vidění hybridní Superb a plně elektrické městské posouvátko Citigo. Slyšíme však i pláč a skřípění zubů, protože na elektrických autech se nevydělává, průkopníků je málo a chce to čas. Prodej aut klesá, začíná se mluvit o propouštění.
VW si k neštěstí pomohl sám podvody s měřením emisí, které vyvolaly obrovský veřejný odpor. Dokonce měřitelný, jako ty emise. Projevil se výrazným zastoupením Zelených v novém Evropském parlamentu. Zahrnují i piráty, kteří jsou tam spíše jako křoví, aspoň ti čeští. Ale protože bez Zelených se teď budují potřebné většiny obtížně, zradikalizovalo to i Evropskou komisi, která je při svém ustavování na těch většinách závislá. Zelený úděl pro Evropu respektuje fakt, že Evropský parlament vyhlásil v listopadu stav klimatické nouze.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV