Zbyněk Fiala: Papežova encyklika

08.07.2015 16:25 | Zprávy

Slova papeže Františka na téma ochrany životního prostředí, šetrného průmyslu i reálných ekonomických svobod obyvatel venkova bych rád někdy slyšel i od moderní levice.

Zbyněk Fiala: Papežova encyklika
Foto: repro, tan
Popisek: Papež František

Na předpovědi konce světa, jak ho známe, nelze reagovat pouhou ironií a pohrdavým nezájmem. Může se stát, že příštím generacím zanecháme jen trosky, poušť a smetiště. Tempo spotřeby, hromadění odpadů a zásahů do životního prostředí natolik vyždímalo kapacity naší planety, že současný životní styl a jeho neudržitelnost jsou jasnou předzvěstí katastrof, jaké už dnes periodicky prožíváme v různých částech světa.  Důsledky současných nerovnováh mohou být zmírněny jen rozhodnou akcí – tady a teď.

Slova osamělých „ekoteroristů“? Nikoliv, čteme encykliku Laudato si, kterou papež František burcuje k akci proti klimatickým změnám. A k obnově důvěrného vztahu člověka s přírodou. Nápravu nečekejme od občasného odstranění těch nejhorších škod, zdůrazňuje dále papež. Musíme jít systematicky po příčinách, a ty najdeme také v sociální, kulturní a duchovní oblasti. Výzva k akci vychází z pojetí „integrální ekologie“.

Odbornou argumentaci papež přejímá od Mezivládního panelu pro otázky klimatických změn IPCC a plní tak velice cennou osvětovou funkci. Nejde však o náhodný výlet na cizí území. Katolická církev tím rozšiřuje záběr své sociální doktríny (tato doktrína vyšla před lety i česky a stojí za pozornost). Encyklika navíc obratně pracuje s klíčovým prvkem víry, tvořeným „věčností“, posouvá jej významově také jako zachování podmínek pro život dalších generací. Úkolem křesťana je tedy udržitelnost. Avšak nejen křesťana. Papežova encyklika se obrací k lidstvu jako celku, je to nabídka spolupráce. A hodnot, samozřejmě.

Hodnoty však lze čerpat i odjinud. Papež si všímá, jak působí kořistění a degradace životního prostředí na lidi, kteří na daném území odedávna žili. Nejde jen o to, že přicházejí o zdroje svého živobytí. Rozpadají se i jejich sociální struktury, které od nepaměti utvářely jejich kulturní identitu a cit pro smysl života a svého společenství. Půda pro tyto lidi není zbožím, ale darem od Boha a předků, kteří zde působili dávno před nimi.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Dálniční známka

Podle vás její zdražování není na místě a já s vámi úplně souhlasím. Zajímá mě tak jedno. Když budete ve vládě, zastavíte zdražování? A neuvažujete třeba i zlevnění, protože tato vláda ji zvedla dost, i když jak sám tvrdíte to neodpovídá stavu, v jakém u nás dálnice jsou. A ještě proč není nic jako ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jana Šťastná: Pražské jaro 1968 – jak to tehdy bylo? 2. část

9:45 Jana Šťastná: Pražské jaro 1968 – jak to tehdy bylo? 2. část

V době událostí kolem tzv. Pražského jara američtí vojáci pálili napalmem vietnamské děti – při masa…