Zbyněk Fiala: Papežova encyklika

08.07.2015 16:25 | Zprávy

Slova papeže Františka na téma ochrany životního prostředí, šetrného průmyslu i reálných ekonomických svobod obyvatel venkova bych rád někdy slyšel i od moderní levice.

Zbyněk Fiala: Papežova encyklika
Foto: repro, tan
Popisek: Papež František

Na předpovědi konce světa, jak ho známe, nelze reagovat pouhou ironií a pohrdavým nezájmem. Může se stát, že příštím generacím zanecháme jen trosky, poušť a smetiště. Tempo spotřeby, hromadění odpadů a zásahů do životního prostředí natolik vyždímalo kapacity naší planety, že současný životní styl a jeho neudržitelnost jsou jasnou předzvěstí katastrof, jaké už dnes periodicky prožíváme v různých částech světa.  Důsledky současných nerovnováh mohou být zmírněny jen rozhodnou akcí – tady a teď.

Slova osamělých „ekoteroristů“? Nikoliv, čteme encykliku Laudato si, kterou papež František burcuje k akci proti klimatickým změnám. A k obnově důvěrného vztahu člověka s přírodou. Nápravu nečekejme od občasného odstranění těch nejhorších škod, zdůrazňuje dále papež. Musíme jít systematicky po příčinách, a ty najdeme také v sociální, kulturní a duchovní oblasti. Výzva k akci vychází z pojetí „integrální ekologie“.

Odbornou argumentaci papež přejímá od Mezivládního panelu pro otázky klimatických změn IPCC a plní tak velice cennou osvětovou funkci. Nejde však o náhodný výlet na cizí území. Katolická církev tím rozšiřuje záběr své sociální doktríny (tato doktrína vyšla před lety i česky a stojí za pozornost). Encyklika navíc obratně pracuje s klíčovým prvkem víry, tvořeným „věčností“, posouvá jej významově také jako zachování podmínek pro život dalších generací. Úkolem křesťana je tedy udržitelnost. Avšak nejen křesťana. Papežova encyklika se obrací k lidstvu jako celku, je to nabídka spolupráce. A hodnot, samozřejmě.

Hodnoty však lze čerpat i odjinud. Papež si všímá, jak působí kořistění a degradace životního prostředí na lidi, kteří na daném území odedávna žili. Nejde jen o to, že přicházejí o zdroje svého živobytí. Rozpadají se i jejich sociální struktury, které od nepaměti utvářely jejich kulturní identitu a cit pro smysl života a svého společenství. Půda pro tyto lidi není zbožím, ale darem od Boha a předků, kteří zde působili dávno před nimi.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

Co říkáte na to, jak se k celé kauze staví Blažek?

On teď tvrdí, že dar byl jedinou cestou k zabavení výnosů. Vy s ním souhlasíte? Mě to už hlava nebere. Kdyby to byla pravda, tak k čemu máme třeba policii? A nebyla to ona, kdo kdysi Jiříkovskému bitcoiny zabavil, ale soud mu je pak vrátil, což teda podle mě byla chyba nebo nemyslíte? A zase, jestli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Rozum a cit

15:26 Petr Hampl: Rozum a cit

Denní glosy Petra Hampla.