Chvojka (ČSSD): Registr vozidel. Co jsem tam viděl, z toho jsem byl pryč

20.09.2012 17:52

Interpelace na na ministra dopravy na 46. schůzi PS PČR dne 20. 9. 2012.

Chvojka (ČSSD): Registr vozidel. Co jsem tam viděl, z toho jsem byl pryč
Foto: Hans Štembera
Popisek: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo, pane předsedající.

Vážený pane ministře, na přelomu měsíců červenec a srpen jsme byli všichni svědkem toho, co se dělo kolem zavádění nového centrálního registru vozidel. Titulní stránky novin či hlavní reportáže všech zpravodajských relací informovaly o tom, že se rozjezd nového registru prostě nepovedl. Dokonce se velmi intenzivně mluvilo o vaší rezignaci na funkci ministra.

Dnes po několika týdnech od spuštění se bohužel už o stavu nového registru nemluví. Člověk by tedy mohl nabýt dojmu, že je všechno v pořádku. Chtěl jsem se o tomto dojmu raději přesvědčit osobně, a proto jsem nedávno navštívil Městský úřad Chrudim, odbor dopravy. Slovy jedné z písní skupiny Pražský výběr to, co jsem tam viděl, z toho jsem byl pryč.

Vážený pane ministře, z návštěvy Městského úřadu Chrudim jsem si odnesl tyto poznatky: Centrální registr vozidel už nepadá, tak jako padal při svém spouštění, ale to je tak asi všechno. Úřednicím a občanům je jinak zcela k ničemu. Mluvím zejména o technickém zajištění centrálního registru vozidel. Zjistil jsem, že údaje, které úředníci získají při provádění lustrací, jsou nepoužitelné. Není přece možné, aby při výdeji dat vyřizovali jednu žádost desítky minut až několik hodin.

Největší problém je ten, že v centrálním registru vozidel není ve výpise při lustraci uvedeno, že vozidlo již není osobou vlastněno. Při lustraci je poskytnut soupis veškerých vozidel, která osoba kdy vlastnila, to jest kompletní historie vlastnictví vozidel. Není však již uvedeno datum ukončení vlastnictví. U vozidel, která nejsou vyřazena a jsou provozována, bližším zkoumáním úředníci zjistí, že vozidlo již není na požadovanou osobu vůbec registrováno.

Ze strany Ministerstva dopravy byla vytvořena možnost zasílat žádosti o výdej dat na ministerstvo a zpět cestou firmy Six, a.s. Zde je ovšem obdobný problém. Pouze tam jsou navíc vozidla, která díky nedostatku konzistence dat úředníci městského úřadu nevidí. Tomu nerozumím. Pracovníci firmy Six je vidí a úřednice státní správy ne? Není odlišeno, zda údaje pro osobu stále platí či nikoliv. Po ověření každého jednotlivého vozidla ve výpisu od firmy Six odbor dopravy zjišťuje, že osoba nemusí vlastnit vozidlo. Pane ministře, víte o tomto problému? Co budete dělat s tímto trvajícím hrubým nedostatkem?

Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Bude reagovat pan ministr Dobeš?

Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš: Pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, děkuji za slovo.

V první řadě bych chtěl říct, jaký je vývoj a jaký byl vývoj centrálního registru vozidel. Co se týče platné legislativy, tak centrální registr vozidel přešel do správy Ministerstva dopravy již v roce 2001. Od té doby registr vozidel má být spravován na úrovni Ministerstva dopravy a od té doby také mí předchůdci měli možnost a měli se zabývat problematikou samotného registru. Tím v žádném případě nechci říkat, že samotná problematika padá jenom na jejich hlavu. Nicméně je zcela jednoznačné, že od zákona 56, který dával tuto problematiku na úroveň Ministerstva dopravy, se mělo s touto situací něco dělat. Nedělo se. A současná situace byla taková, že jsme byli nuceni přistoupit k tomu, aby centrální registr vozidel byl v tomto roce realizován, a to z několika důvodů.

Ten první důvod je problematika napojení národní kontaktní místo a systém Eukarist, což je problematika propojení na ostatní členské státy Evropské unie. Od té doby, co byl 9. července zapojen centrální registr vozidel, proběhla řada debat, řada informací a samozřejmě byl tento problém zásadně medializován. Chtěli jsme v první řadě, aby problematika byla řešena tak, že bude zajištěna agenda a výkon agendy, který je ze zákona jednotlivým obcím s rozšířenou působností přenesen ze státní působnosti na ně. To se v tuto chvíli děje a centrální registr vozidel umožňuje výkon této agendy.

Já bych vás jenom chtěl informovat o tom, že v současné době se realizují tisíce nových registrací, výdeje registračních značek, výdeje technických průkazů a jejich přepisy. To znamená, informace o tom, že to není možné, tento výkon agendy, není zcela správná a je trošku zavádějící.

Co je problematika pomalosti samotného systému, je i situace, která byla známá před spuštěním systému, a to je problematika konzistence dat. Bylo tady mnohokrát zmíněno, že při migraci dat starého systému na nový došlo k porušení konzistentnosti, to znamená, že některá data byla přehozena do jiných kolonek. To není pravda. Ten problém nevznikl migrací dat jako takovou. Ta problematika byla známá již předtím a byla způsobena zejména tím, že v minulosti bylo možné mít data na několika místech. Byla lokální úložiště a bylo centrální úložiště. Bohužel ta konzistentnost těchto dat z těchto dvou systémů se v minulosti ukázala jako chybová. V tuto chvíli jsme zatíženi chybovostí více jak osmi set tisíc v tom daném centrálním registru vozidel, které je třeba řešit.

Co se toho týče, tak v současné době máme jednotlivé body, které řeší problematiku konzistentnosti dat a do konce září má být první vlna zrealizována, to znamená, že by se měla vyřešit i hlavní část chybovosti v centrálním registru.

Druhá část je, že řada chyb je řešena i na místě, a to z toho důvodu, že není možné, aby byl nesoulad mezi spisem, mezi centrálním úložištěm dat, to znamená samotným systémem, a potom konkrétními dokumentacemi, to znamená malým technickým průkazem, velkým technickým průkazem, který má samotný provozovatel, což se v tuto chvíli děje na konkrétním místě na konkrétní přepážce.

Nový registr je tedy provozován jako centrální úložiště dat. V tuto chvíli neumožňuje tu nekonzistenci, co umožňoval systém předchozí, systém starší a výdeje dat pro externí uživatele tím pádem částečně trpí tou nesrovnalostí fungování, ale tou prioritou v tuto chvíli je dokonce září ta data řešit v problematice jakoby softwarového čištění.

Co se toho týče, tak jednoznačnou prioritu má zajištění fungování elektronické podpory výkonu agendy vozidel a překonání vlastně České republiky ve výměně dat v zahraničí, což by mělo být hlavním cílem hned poté vlastně v průběhu následujících měsíců tak, abychom v průběhu roku 2013 byli schopni na systém napojit. Já sám jsem osobně měl možnost na mnoha místech také být, ať už to byla problematika návštěvy plzeňského magistrátu, pražského, v Pardubicích a v ostatních městech v České republice. To, co říkáte o nekonzistenci dat a pomalejším systému, to musím potvrdit. Je tomu tak, že ten systém v této chvíli nesplňuje v dostatečném čase, tak jak bychom si to představovali, nicméně není pravda, že by to bylo v každém případě. To v žádném případě ne.

Za druhé výkon agendy a samotná infrastruktura v tu chvíli opravdu plní funkci tak, jak má a dokonce se postupně výrazně zrychluje, co se týče samotného výkonu činnosti.

Na ten váš dotaz, co se týče samotné Chrudimi, pokud tam jsou konkrétní případy, budu rád, pokud o nich mohu být informován, nicméně prosím, nepaušalizovat, že každá registrace nebo přeregistrace nebo problematika třeba převedení na jiného provozovatele je problém. Tak tomu určitě není. A sám osobně jsem se o tom přesvědčil. Bezesporu tam klidně můžeme vyrazit spolu.

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Bude mít kolega Chvojka doplňující otázku? Ano.

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji, pane ministře. Já vaši nabídku velmi rád využiji a zvu vás do Chrudimi na odbor dopravy, kde se můžete sám přesvědčit o tom, že prostě centrální registr vozidel moc nefunguje a já jsem tam strávil půlku úterý a neviděl jsem žádné světlé chvíle. Prostě půl dne ten systém nefungoval. Práci, která trvala kdysi pět minut, dneska trvá dvě hodiny. Ale vy říkáte, že tak není. Přijeďte do Chrudimi.

Jenom další poznámka. Úřednice si stěžují na to, ty změny zvládnou přesto, že to trvá všechno déle, než mělo. Trápí je snad jedna věc ještě více, a to je absolutní nedostatek komunikace ze strany ministerstva. Absolutně chybějící zpětná vazba ze strany ministerstva. Nikdo s nimi nekomunikuje, nemají přehled a nemají takové štěstí jako já, že jsem ve Sněmovně a vy mně můžete odpovědět v podstatě vzápětí. Prostě cítí nedostatek komunikace ze strany vašeho ministerstva. Děkuji.

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Pan ministr bude ještě reagovat na doplňující otázku. Prosím.

Poslanec Josef Dobeš: V Pardubickém kraji budu 25., příští úterý. Mám cestu do Chrudimi. To jenom na tu nabídku.

Co se týče druhé části, co se týče informovanosti ze strany Ministerstva dopravy, my jsme se podívali na statistiky jednotlivých dotazů ze strany jednotlivých obcí se sjízdnou působností na to, kolik dotazů z jednotlivých 206 míst v této republice každý den přichází. Když se podívám na tu statistiku, tak v prvních dvou týdnech tam byl obrovský nárůst. Jednalo se opravdu o stovky dotazů na helpdesk. V současné době se tyto dotazy počítají na pět až deset denně. To znamená, že pět až deset oficiálních dotazů ze strany helpdesku velmi rád tu statistiku přinesu.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Tomio Okamura byl položen dotaz

Dobrý den, pane Okamuro,

je SPD ochotná ke spolupráci, příp. k vytvoření koalice s KSČM pro parlamentní volby v příštím roce? Děkuji.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Čunek: Ekoteroristé z Dětí Země zase zablokovali výstavbu dálnice

22:12 Senátor Čunek: Ekoteroristé z Dětí Země zase zablokovali výstavbu dálnice

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k pozastavené dostavbě části dálnice D49 na podkladě …