Problém lze hodnotit z mnoha úhlů pohledu. Vstupuje do ní nespočet ekonomických zájmů a tedy i každé řešení bude mít svá pro i proti. 0sobně jsem přesvědčen, že vzdělanost obyvatelstva je celospolečenským zájmem a že rovný přístup ke vzdělání je nedotknutelným principem demokratické společnosti rovnoprávných lidí. Tedy školné zásadně ne. Samozřejmě za předpokladu, že se korektně vypořádáme argumenty, které se pro jeho zavedení zdají být oprávněnými.
Absolutoriem vysoké školy investuje každý do své budoucnosti, tudíž je to jeho soukromý zájem, který by měl hradit ze svých zdrojů. Stát někomu zadarmo poskytne kvalitní vzdělání a on ho pak třeba v Americe zhodnotí výhradně ve svůj prospěch.
Je třeba znát příčiny a rozsah tohoto jevu. K tomu jen několik poznámek:
Kolik našich absolventů skutečně navždy odejde a proč se nechtějí vrátit. Kolik se jich naopak obohaceno o cenné zahraniční zkušenosti vrátí a uplatní je zde.
Naší starostí je, aby měli důvod a chuť se vrátit. Těžko lze mít za zlé absolventovi medicíny, který je nucen po šesti letech náročného studia pracovat 12 hodin denně na 0,4 úvazku, což mu nepokryje ani základní životní náklady. To vše v době, kdy je také čas myslet na založení rodiny. K tomu jim do života ještě chceme přibalit dluhy za školné. To je jasná výzva k odchodu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kdu.cz