Brno? Já vím, o co jim šlo, odsoudil Zdeněk Zbořil divadlo o Ježíšovi. Padla silná slova

28.05.2018 4:41 | Zprávy

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA „Příliš morbidní!“ To není provokace, která má poučovat a vychovávat, ale budit strach a nenávist. Politolog Zdeněk Zbořil se zamýšlí nad uvedením hry, která měla ve scénáři scénu znásilnění muslimky Ježíšem a vyvolala ostré reakce nejen při jejím uvedení v brněnském divadle. „Pro mne osobně je to zpráva, kam až přijedu příště do Brna, nemusím chodit.“ Vyjádřil se také k debatám o hlasování členské základny ČSSD. „Ačkoli jsem už otrlý, na sledování referenda ČSSD nemám dost fyzických ani morálních sil.“ A jestli řeknou ne vstupu do vlády s hnutím ANO? „Pro Andreje Babiše to nemusí mít velký význam. Ale pro pana prezidenta to budou Vánoce.“

Brno? Já vím, o co jim šlo, odsoudil Zdeněk Zbořil divadlo o Ježíšovi. Padla silná slova
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zdeněk Zbořil

„Trochu mi to připadalo jako zpráva z Marsu nebo z doby historických ukrutností na Balkánu. Je to na můj vkus až příliš morbidní, protože se mi zdá, že nejde o provokaci, která má, jak říká Aristoteles ve své Poetice, poučovat a vychovávat ty hloupé, ale budit strach, hrůzu a nenávist. Ale i těm chce někdo zřejmě vyučovat. Kdybych byl rozčilený, řekl bych, že tak trochu po ustašovsku,“ reaguje na hru Naše násilí a vaše násilí chorvatského režiséra, kterou uvedlo v sobotu brněnské divadlo Husa na provázku, politolog Zdeněk Zbořil. Hra, která má umělecky zpodobňovat uprchlickou krizi, ignoranci a strach Evropanů, zvedla diváky doslova ze židlí i kvůli scéně, kdy postava ztvárňující Ježíše Krista znásilňuje muslimku. „Nejde jen o Chorvatsko a chorvatského režiséra. To by byl asi jen docela dobrý případ pro Freuda. Ale jde o jeho českého promotora, který se kryje, který používá firmy Národního divadla, které si, jako ostatně i jiná divadla v ČR, špatně vyložilo slova klasiků, že umění, dokonce i to jednodušší divadelní, musí být nejen svobodomyslné, ale i ‚zraňující‘... A pro mne osobně je to zpráva, kam až přijedu příště do Brna, nemusím chodit,“ dodal.



V Brně došlo v sobotu kvůli uvedení hry k protestům. Dorazili křesťanští aktivisté, v devatenáct hodin vystoupil i Miroslav Sládek, který se asi s desítkou stoupenců pokoušel zablokovat vchod do divadla. Velmi bouřlivý byl samotný průběh představení. „Část publika, zejména příznivci Slušných lidí v modrých tričkách, začala po několika minutách představení hvízdat, dupat, pak vtrhli přímo na jeviště, utvořili řetěz a natlačili herce dozadu ke stěně z benzínových kanystrů. Reagovali tak na scénu, kdy se herci svlékli donaha a začali se objímat a dotýkat. Aktivisté žádali představení ukončit a odešli až po desítkách minut, když je k tomu vybídli policisté z antikonfliktního týmu,“ popisovala situaci ČTK. Pak se představení znovu rozjelo. Když pak došlo na klíčovou scénu znásilnění muslimky Ježíšem, členové hnutí Slušní lidé už na místě nebyli, ale z publika se ozvali další: „Neurážejte Krista Pána!“ načež byli vyvedeni z divadla. Zbořil k situaci podotýká: „Podle nějakého píšícího zpravodaje měl pan ředitel říci, že je ohroženo svobodné šíření dramatického díla a snad i české divadlo a divadelnictví. To sice ohroženo je, ale nikoli uráženými diváky, ale hloupými divadelními řediteli, dramaturgy, režiséry a  hereckými neumětely. V Brně stejně jako v Praze. Před rokem 1989 vyháněli hofráti herce, dramatiky, režiséry z divadel, dnes diváky vyhání celý až příliš k sobě nekritický divadelní personál. Nechci ani připomínat, že je to často ten, který až příliš hlasitě mluví o pravdě a lásce. A k té svobodě, ta přece končí tam, kde začíná svoboda toho druhého. Třeba i ta ‚umělecká‘ a národně divadelní…“

Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser také označil sobotní narušení hry Naše násilí a vaše násilí za překročení hranic a také za varovný signál společenského vývoje. Jednání aktivistů mu připomnělo scény z filmů o nástupu fašismu. „Brněnští náckové“ podle Glasera chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. „Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného,“ zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK. Vystoupení aktivistů z hnutí Slušní lidé podle něj dalo představení ještě další, naléhavější kontext. Zvýraznilo téma celého letošního festivalu, jímž je svoboda a její křehkost. „I já si, podobně jako pan ředitel NDB, myslím, že ‚došlo k překročení hranic‘ a o ‚varovný signál‘. Jen si myslím, že ty hranice a signály vnímáme každý trochu jinak. Snad bych si mohl dovolit připomenout mu větu, kterou pronesl nad hrobem F. X. Šaldy jeden z jeho rytířských kritiků. ‚Staré hodnoty odmítal, protože jimi pohrdal. Ty nové přijmouti nemohl, protože nová doba jim vzniknouti nedala. Zůstal tedy sám, ale o to svobodnější.‘ Nepotřeboval k tomu ani žádný divadelní festival,“ uvedl Zbořil.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

K tomu vašemu sběru podpisů na kandidátky

Nepřijde mi to špatný nápad, ale na druhou stranu, to nemáte nic důležitějšího na práci, než sbírat podpisy? Zaznamenal jsem, že ke sběru dochází třeba i v době, kdy jedná Sněmovna. Proč je nesbíráte třeba o víkendu či ve volném čase? A když už sbíráte podpisy pro nominaci a pak logicky i hlasy pro ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jako covidová opatření, bude to ošklivé. Erik Best k boji mezi EU a Trumpem

14:20 Jako covidová opatření, bude to ošklivé. Erik Best k boji mezi EU a Trumpem

Situace mezi USA a Evropou se může vyostřit a na obyvatelstvo mohou dopadnout srovnatelně silná omez…