Lídr pražské kandidátky, jaká tu prý od revoluce nebyla: Kvůli tomuto oligarchovi se Praha může utopit v odpadcích a vedení města nic

07.09.2014 19:52

ROZHOVOR Lídr volebního uskupení Trojkoalice pro Pražany Petr Štěpánek v rozmluvě s ParlamentnímiListy.cz popisuje plány uskupení k řízení magistrátu a jmenuje největší problémy hlavního města. Trojkoalice má podle Štěpánka nejkvalitnější komunální kandidátku v polistopadové historii. A pokud prý TOP 09 nyní do konce volebního období nevyřeší problém s Opencard, navrhnou její zrušení a nahrazení funkčním systémem.

Lídr pražské kandidátky, jaká tu prý od revoluce nebyla: Kvůli tomuto oligarchovi se Praha může utopit v odpadcích a vedení města nic
Foto: Radim Panenka
Popisek: Petr Štěpánek a Jan Wolf z Trojkoalice pro Pražany

V Praze kandiduje na magistrát 31 stran a hnutí, konkurence bude tedy velká. Čím chcete voliče přitáhnout k sobě, k Trojkoalici? A proč právě koalice SZ, KDU-ČSL a Starostů?

Jednoznačně máme nejkvalitnější komunální kandidátku v polistopadové historii. Na naší kandidátce je více než polovina starostů, místostarostů a zastupitelů, kteří dokonale znají prostředí komunální politiky, nikdy se nenamočili do žádných afér a ve volbách uspěli opakovaně.

Trojkoalice nedávno upozornila na hrozící problém pro Prahu v podobě svozu odpadu. Změnila se situace od té doby? Co může Pražanům hrozit?

Situace se zásadně zhoršila, menšinový podíl v Pražských službách primátorovi pod nosem vyfoukl oligarcha Křetínský. Město na novou situaci vůbec nedokázalo zareagovat a veřejnou zakázku opět nevypsalo. Praze reálně hrozí na podzim zablokování svozu odpadu. Trojkoalice navrhuje rozdělení Prahy do několika svozových oblastí a regulérní veřejnou soutěž.

Zmiňovali jste rovněž potřebu odpovědného třídění a následného zpracování tříděného odpadu, jak to funguje v řadě jiných evropských měst. Budou ale podle vás lidé ochotní začít odpad ve větší míře třídit, když to nedělají doteď?

Zavedeme především svoz bioodpadu. Jestliže to bez problémů funguje v sousedním Kladně, tak to bude fungovat i v Praze.

S komunální politikou máte zkušenosti už coby radní hlavního města Prahy, v rámci kandidátky Trojkoalice pro Pražany kandidujete na primátora. Hlavní město má jistě problémů celou řadu, ale kdybyste měl zmínit pár věcí, které je nutno okamžitě měnit, co by to bylo?

Vedle problémové Opencard a územního plánu je to zejména čistírna odpadních vod nebo bytová politika města a posílení rozpočtů a pravomocí městských částí.

Dlouhodobým tématem v Praze je dopravní podnik, projekt Opencard či tunel Blanka. Mnohé z toho už delší čas vyšetřuje policie. Existuje podle vás nějaký recept k tomu, aby se podobným kauzám do budoucna předešlo?

Nevyřeší-li TOP 09 Opencard do konce volebního období, navrhneme její zrušení a nahrazení fungujícím systémem typu In Karta nebo bezkontaktní platební kartou. Veškeré velké projekty je do budoucna potřeba veřejně projednat a transparentně vysoutěžit.

Koho považujete za nejhoršího a naopak nejlepšího primátora hlavního města v posledních pětadvaceti letech a proč?

O tom rozhodnou voliči už 10.-11. října.

Jednou ze zásadních věcí, které město řeší a musí řešit, je územní plán. Přesto se o tomto tématu v médiích informace příliš neobjevují. Co byste chtěli jako Trojkoalice podniknout v tomto smyslu?

Příprava územního plánu bohužel probíhá v ústraní, aniž by byl hotov strategický plán jako výchozí materiál a bez přípravy kvalitního zadání. Trojkoalice prosazuje projednání návrhů územního plánu s veřejností ve všech městských částech. Jsme připraveni především ochránit volný prostor a zeleň na sídlištích.

Každý, kdo se po Praze pohybuje autem, problémy dopravy zná. Je ale vůbec reálné udělat něco s pražskou dopravou tak, aby znamenala usnadnění a zrychlení pro řidiče?

Primátor Hudeček slíbil otevřít tunel Blanka v květnu 2014… Páteří dopravy ve městě je a bude veřejná doprava, prioritou je výstavba metra D a otevření nových železničních zastávek na území města.

A co cyklodoprava? Někteří mluví o tom, že se v Praze stejně moc cyklistů nepohybuje, a například budování zvláštních pruhů pro kola na silnicích je nesmysl, někteří si naopak stěžují, že jako cyklisté to mají v metropoli složité. Hodláte se výrazněji po volbách angažovat i v této oblasti?

Největší rozmach cyklistické infrastruktury a cyklodopravy byl v Praze v letech 2007-2009, kdy jsem byl radním, postaveno bylo více než 170 km cyklotras, cyklostezek a cyklopruhů. V novém volebním období bychom se rádi zaměřili na řešení nebezpečných nebo obtížně průjezdných míst.

V programu píšete, že chcete otevřenou radnici bez korupce a byrokracie. Odpusťte poněkud ostřejší otázku, ale není to jen populistické heslo? Jak byste toho chtěli docílit?

Jsem autorem etického kodexu zastupitele, deset let jsem profesně vedl protikorupční sdružení (Oživení). Základem jakékoliv prevence korupce je vždy transparentnost. Maximum veřejných zakázek musí projít veřejným výběrovým řízením s následným zveřejněním všech smluv a fakturací na webovém portálu Prahy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…