Situace v Národním divadle, konkrétně v Opeře, se těsně před prázdninami vyostřila. Eva Urbanová, se kterou i vy jako producent také spolupracujete, prý svou tváří zaštítila protest více než tří stovek lidí. Ti vyhlásili koncem června stávkovou pohotovost proti jmenování nového šéfa Opery, konkrétně režiséra Hansena z Norska. Jeho odpůrci se stěžovali, že začal vyhazovat lidi, měnit obsazení... Co na situaci v Národním divadle říkáte?
Ano, situace v Národní divadle není vůbec dobrá a pro laickou veřejnost mnohdy nečitelná a nepochopitelná. Mám pocit, že nejenom nyní, kdy asi krystalizuje vše okolo Opery, jsou hlavní idea a směr Národního divadla trochu pošlapávány. Pramení to asi z toho, že ne všichni ve vedení tohoto kulturního stánku se ztotožňují s původním kontextem vzniku a s jeho posláním.
Dalo by se toho ohledně této problematiky mnoho říci, v základu jde o však o to, jestli z Národního divadla udělat snad světovou, velkou scénu bez začlenění původních atributů, anebo naopak. Rozhodně v tomto divadle by měli vystupovat ti nejlepší a zároveň tací, se kterými se veřejnost, chcete-li národ, ztotožňuje, jistě mezi ně patří právě i tato pěvkyně.
Eva Urbanová i další mluví také o tom, že v „českém divadle by měli šéfové mluvit česky“. „Národní divadlo bylo postaveno Čechy, za české peníze a pro českou věc,“ řekla Eva Urbanová a dodala, že jí vadí, že s panem Hansenem může mluvit jen anglicky nebo německy. Souhlasíte s tímto argumentem?
V jádru se s tím asi souhlasit dá, nicméně doba se mění, takže asi může přijít někdo zvenku jako pan Hansen, kdo tomu šéfuje, avšak měl by jasně zachovat principy, o kterých jsem se už zmínil. Pokud vazbu na vše okolo Národního divadla kdokoli nemá, neměl by mu být svěřen žádný takový post, přestože jde o jinak erudovanou osobu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Hora