Varovná slova ekonoma Pícla. Týkají se i vaší práce a vašich výplat

28.01.2019 21:26 | Zprávy

ROZHOVOR „Automobilový průmysl u nás nejsou jen finální výrobci, ale především výrobci různých dílů. Když se podíváte do statistik počtu zaměstnanců v autoprůmyslu u nás za období poslední hospodářské krize, tak v daleko větším poměru propouštěli zaměstnance právě výrobci dílů, než finální výrobci,“ připomíná ekonom Masarykovy demokratické akademie Michal Pícl. Právě zaměstanci subdodavatelů v průběhu recese přicházejí o pracovní místa v mnohem větší míře, než kmenoví zaměstnanci automobilek. „Naše ekonomika by se měla modernizovat. Příliv levné práce ze zahraničí by tuto transformaci jen zmrazil, a to není v našem národním zájmu,“ nabádá Pícl.

Varovná slova ekonoma Pícla. Týkají se i vaší práce a vašich výplat
Foto: repro Youtube
Popisek: Ekonomický expert ČSSD Michal Pícl

Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat?

Zpomalení ekonomiky po období konjunktury je přirozené a zdravé. Mohu vás navíc ujistit – auta se prodávat nepřestanou. Pokud se podíváme za hranice, tak zpomalování můžeme již dnes registrovat. Německá i čínská ekonomika zvolňují. Jedinou velkou neznámou, která před námi stojí, je brexit. Potenciální odchod Velké Británie bez dohody by mohl být v kombinaci toho všeho opravdovým ohrožením právě pro náš automobilový průmysl.

Jsou tu ale ještě jiná, dlouhodobá nebezpečí, která na náš autoprůmysl mohou dopadnout. Česko například vůbec nereflektuje nástup nových technologií. Česká Škodovka chystá rozšiřovat svoji výrobu vozidel se spalovacím motorem o model Passat, zatímco mateřský Volkswagen se soustředí na nástup elektromobilů, tedy automobilů budoucnosti. Přicházející změna autopohonu může výrobní řetězec v Česku absolutně přeměnit. Tady vidím zásadní problém. S poklesem v rámci hospodářského cyklu jsme schopni se vypořádat. Na zásadní změnu výroby, kterou s sebou může technologická změna přinést, ale přichystáni rozhodně nejsme.

Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?

Automobilový průmysl u nás nejsou jen finální výrobci, ale především výrobci různých dílů. Když se podíváte do statistik počtu zaměstnanců v autoprůmyslu u nás za období poslední hospodářské krize, tak v daleko větším poměru propouštěli zaměstnance právě výrobci dílů, než finální výrobci. Například na přelomu let 2008/2009 byl u finálních výrobců meziroční propad zaměstnanců pouhá 3 %, zatímco u výrobců dílů to bylo až 13 %.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Marek Korejs

Tomio Okamura byl položen dotaz

Co říkáte na vystoupení vašeho bratra?

A jak chcete docílit toho, že najdete společnou řeč, když ji evidentně nenajdete ani s bratrem? Navíc mě přijde, že vám politikům jde hlavně o sebe, a že nejste schopni tu společnou řeč vůbec najít, pořád na sebe jen útočíte, a to jste dělal i vy i ostatní. Jak věřit tomu, že to bude jinak? Co proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl pomstí rodinu tvrdšími prostředky, než se čekalo

15:20 Rajchl pomstí rodinu tvrdšími prostředky, než se čekalo

Poslanec a předseda strany PRO Jindřich Rajchl rozjíždí právní bitvu, aby pohnal k zodpovědnosti tzv…