HLAVU VZHŮRU: Město Praha záměrně podfinancovává DPP

03.10.2013 16:49

Prohlášení starostů městských částí Praha 4, Praha 5 a Praha 10 k situaci v Dopravním podniku hl. m. Prahy

HLAVU VZHŮRU: Město Praha záměrně podfinancovává DPP
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

1. Ke krachu Dopravního podniku

Vyjadřujeme hluboké znepokojení nad posledními výroky primátora Hlavního města Prahy (HMP) Tomáše Hudečka o možném krachu společnosti Dopravní podnik Hl. m. Prahy, a. s. (DPP) a možném rozprodeji jejího majetku. Výroky primátora Hudečka jsou skandální, pan Hudeček je více než tři roky zastupitelem HMP a působil v dozorčí radě DPP. Měl dostatek času se seznámit s problematikou financování DPP.

Při dodržování zákonného rámce a závazků vyplývajících pro HMP z evropské legislativy je zcela vyloučeno, aby se DPP ocitl v krachu. Činnost DPP, jeho výkony a výše úhrady za provedené výkony jsou jednoznačně definovány evropskými normami (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici) a tuzemské legislativě (zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů).

Veškeré přepravní výkony si objednává a cenovou politiku určuje HMP (které zároveň objednalo nákup nových tramvají). Veškeré expertní analýzy objednané DPP a znalecké posudky přitom jednoznačně stanoví, že HMP neplatí ve prospěch DPP adekvátní kompenzaci v zákonné výši. HMP tak záměrně podfinancovává DPP. Dochází tím k porušování evropského práva ze strany HMP. Za vzniklou situaci a důsledky s tím spojené nese v plném rozsahu odpovědnost HMP ať již v osobě současného primátora Hudečka, tak v osobě exprimátora Svobody.

HMP si určuje kvalitu a rozsah hromadné dopravy, a zároveň dluží svému přepravci. Nelze vyvodit jiný závěr než ten, že záměrem politické reprezentace v Praze je zřejmě rozvrat, chaos a maximální snížení hodnoty ceny akcií DPP před jeho rozprodejem. Odmítáme tento přístup a odkazujeme na možné trestní dopady takového jednání, kdy je místo věcného řešení navrhován rozprodej majetku navzdory skutečnosti, že DPP disponuje veškerými analýzami a modely dlouhodobého financování včetně dlouhodobého výhledu financování investic a provozu. Jsou připravena opatření a kvantifikace jejich dopadů (úprava tarifního systému, omezení systému slev, odbavovací systém, racionalizace přepravních výkonů a úspora interních nákladů).

DPP nemůže zkrachovat, ledaže by krach DPP byl záměrem politické reprezentace s cílem prodeje majetku, nebo celého DPP, nebo jeho jednotlivých divizí event. spřízněným subjektům.

Rozprodej majetku pod cenou povede k nevratným změnám v systému městské hromadné dopravy v Praze, dojde ke zhoršení dopravní dostupnosti, dojde k poklesu přepravních výkonů a k nárůstu cen těchto výkonů. Dojde k rovněž sociálním konfliktům. Ve svém důsledku bude likvidace současné podoby DPP znamenat zvýšení souhrnných nákladů pro HMP. Všichni si nepochybně vzpomínají na neshody mezi přepravcem a Ústeckým krajem, které paralyzovaly veřejnou dopravu v Ústeckém kraji. Chce vedení HMP připustit takový chaos a rozvrat?

Dojde-li k vyhlášení krachu DPP, upozorňujeme na skutečnost, že věřitelé se budou moci domáhat uspokojení svých pohledávek přímo po HMP z důvodu ručení HMP. Dopad pro HMP tak bude mnohem drastičtější, než snaha o zachování provozu DPP. Krach a insolvence nic neřeší, dluhy nezaniknou, naopak budou přesunuty na HMP.

Vyzýváme nového generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše a všechny členy představenstva a dozorčí rady DPP, aby v souladu se svojí povinností jednat s péčí řádného hospodáře iniciovali vymáhání dlužných částek po HMP.

Vyzýváme dále kontrolní orgány Magistrátu HMP, aby zahájily revizi dodržování povinností HMP vůči DPP, zejména zda je hrazena kompenzace DPP z důvodu ovládajícího vztahu.

Vyzýváme pana primátora, aby se veřejně omluvil DPP za poškození jeho dobrého jména v médiích.

2. Ke střetu zájmů členů pražské TOP09 a k zjištění závažného pochybení, díky němuž musel DP Praha vrátit dotaci EU ve výši 3,7 mld. Kč

Dalším bodem, který nás silně znepokojuje, jsou podivné praktiky společnosti IDS a jejího napojení na špičky pražské TOP09. V posledních dnech se objevily informace o tom, že Dopravní podnik musel na základě nesrovnalostí IDS při dozoru dostavby trasy A pražského metra vrátit dotace EU ve výši 3,7 mld. Kč, což je samo o sobě skandální.

O to horší je zjištění, že pražský radní Jiří Pařízek z TOP09, v jehož kompetenci je resort dopravy, byl prokazatelně v době, kdy předsedal dozorčí radě Dopravního podniku, v zaměstnaneckém stavu IDS, tedy ve střetu zájmů. Když byl jmenován do Rady HMP a byla mu svěřena doprava, nejenže o těchto skutečnostech nikoho neinformoval, ale v tichosti (pouhý den předem) své působení v IDS ukončil.

Další osobou, která v celém tomto podivném procesu figuruje, je bývalý poslanec a člen sněmovního Podvýboru pro dopravu pan František Laudát, který se z pozice oficiálního spolupracovníka IDS (dle jeho vlastních slov „spolupracovníka na IČO“) účastnil kontrolních dnů, na nichž byli zástupci IDS představiteli DPP soustavně upozorňováni na opakovaná porušení smluvních povinností (která nakonec znamenaly ztrátu 3,7 mld. z dotací EU). Pan Laudát byl v této době zároveň předsedou pražské TOP09, tedy stranický „nadřízený“ Jiřího Pařízka.

Problematika pochybení IDS při dozoru stavby metra se řešila již na dubnovém jednání dozorčí rady DPP, která byla na zjevné nesrovnalosti rovněž upozorněna. Na tomto jednání nechyběl ani dnešní radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP09) a další. Lze se tedy domnívat, že tento problém byl Radou HMP záměrně přehlížen. Pokud by došlo k okamžité nápravě před několika měsíci, nemusel by DPP vracet miliardy z dotací EU, což nyní může pravděpodobně mít trestněprávní dopady na straně jedné, ale na straně druhé především vážně hrozí zastavení prací na dostavbě metra do Motola.

Žádáme, aby vedení HMP věrohodně osvětlilo personální provázanost některých vrcholových představitelů HMP na obchodní společnosti spojené s výstavbou tunelového komplexu Blanka a dostavby trasy A metra, kterým jsou plněny platby z veřejných rozpočtů a z evropských dotací. Žádáme, aby příslušné osoby ve vedení HMP vyvodily svoji politickou odpovědnost, pokud se prokáže, že byly ve střetu zájmů nebo že jednaly ve prospěch určité obchodní společnosti.

Žádáme o svolání mimořádného jednání zastupitelstva HMP k těmto aktuálním otázkám DPP.

Vyzýváme příslušné osoby ve vedení HMP, aby vyvodily svoji politickou odpovědnost za kritickou situaci, která v DPP nastala.

Pavel Caldr, starosta MČ Praha 4
Miroslav Zelený, starosta MČ Praha 5
Bohumil Zoufalík, starosta MČ Praha 10

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: HLAVU VZHŮRU!

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

David (SPD): Až do posledního Ukrajince

16:21 David (SPD): Až do posledního Ukrajince

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k vývoji vojenského konfliktu na Ukrajině