Nejvyšší kontrolní úřad před nedávnem zjistil, že české dálnice by mohly být až o pětinu levnější. Levněji se staví i v sousedním Německu, kde stavební náklady na kilometr dálnice činí 260 milionů korun, a jsou tedy ve srovnání o 27 procent nižší.
"Dle mého názoru je výstavba dálnic v naší republice dražší než v jiných zemích proto, že se u těchto zakázek jedná o miliardy korun a zákon o zadávání veřejných zakázek je šitý pro velké firmy. Ty se pak mezi sebou domlouvají a zakázky si mezi sebou rozdělují. I když to není prokazatelné, v praxi je tomu tak," míní Tomáš Ingr, trojka na jihomoravské kandidátce hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury.
Dalším problémem je i fáze projektování. Specializované firmy projektují v nejdražších možných variantách a navíc je většina těchto firem navázána na realizační společnosti, tudíž již v této fázi dochází k přemršťování zakázek. Otázkou také je, zda se projektuje opravdu potřebné nebo se projektují také další, nepotřebné stavební objekty.
Ingr podotýká, že nezanedbatelnou roli hraje často i korupce. "No a v neposlední řadě jsou dálnice drahé proto, že realizační firmy odvádějí příspěvky - úplatky - buď určitým osobám, nebo přímo politickým stranám," uzavírá starosta jihomoravské obce Pasohlávky a kandidát Hnutí Úsvit.
autor: Úsvit přímé demokracie