Namítal, že není úsporný, že není šetrný, že je navrženo málo peněz na investice a také že stagnují finanční prostředky na vědu, výzkum a inovace. Své vyjádření k tomu dalo včera ministerstvo financí.
Musíme konstatovat, že bývalý ministr financí Kalousek svou fiskální politikou nerespektovat aktuální fázi ekonomického cyklu. Prováděl restriktivní fiskální politiku (tedy škrtal) ve jménu snižování státního dluhu, i když byla země v recesi. V podstatě procyklickým opatřením uvrhnul zemi do druhé fáze recese v době, kdy okolní země již prokazatelně rostly v HDP, zejm. Německo, které je naším největším obchodním partnerem i tahounem. Díky tomu byla nezaměstnanost na úrovni cca 7-8 % o rok déle. (Pro informaci: 4% roční nezaměstnanost činí cca 240 tis. Nezaměstnaných; každému stát průměrně vyplatí 120 tis. Kč ročně, což je celkem 28,8 mld. Kč).
„Skvělý“ byl rok 2009
Nečasová vláda krizi v počátcích bagatelizovala a tvrdila, že ČR se její dopady vyhnou, protože máme samostatnou měnu (a zodpovědnou vládu). Důsledkem této první fáze byl rozpočet roku 2009, který ukázal naprosto chybný odhad vývoje situace ze strany zejména M. Kalouska. Pokud tedy dnes tvrdí, že letošní rozpočet je nejhorší za posledních pět let, dobře ví, proč uvádí právě pět let a nikoli třeba šest. To by totiž připomenul právě rok 2009, kdy byl rozpočet schválen s deficitem 38,1 mld Kč (v průběhu roku byl navýšen na 52,2 mld.), zatímco skutečným výsledkem za r. 2009 byl schodek 192,4 mld. Kč. V historii samostatné ČR se takový omyl nikomu jinému nepovedl a mezi „špičkové“ výkony se řadí i na úrovni EU.
Ne všechny výdaje jsou prorůstové
Obecně je sporné rozdělovat výdaje na ty, které se „prorůstově“ investují a na ty, které se „projí“. Investice sama o sobě nemusí být nijak zvlášť prorůstová – velmi záleží na její smysluplnosti, návratnosti, úspornosti provedení atd. Pokud stál tunel Blanka o 10 mld. korun víc, než se předpokládalo, došlo sice statisticky ke zvýšení investic, málokdo to však bude považovat za prorůstový efekt pro ekonomiku. Pokud se při stavbě dálnice udělají tři zbytečné výjezdy a tunel místo mírného stoupání, také jde sotva o rozumný výdaj – ačkoli opět platí, že účetně vzato jde o investici.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kdu.cz




