Kolovratník (ANO): Příští rok je to naposledy, co si budeme lepit "staré" dálniční známky

10.12.2019 18:28

Komentář na facebookovém profilu k dálničnímu poplatku

Kolovratník (ANO): Příští rok je to naposledy, co si budeme lepit "staré" dálniční známky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Martin Kolovratník

Příští rok je to naposledy, co si budeme lepit "staré" dálniční známky na okna našich aut. Už příští rok nás čeká nový systém, díky kterému si řidiči budou moci dálniční známku koupit online. Navíc odpadne „otravná“ povinnost lepit kupon na čelní sklo.

Zažil to určitě každý z nás, kdo někdy někam cestoval po dálnici. Kromě toho, že musíte zajet někam, kde si dálniční známku koupíte, máte za povinnost ji také vyplnit, nalepit a po vypršení platnosti zase odstranit ze svého čelního skla. Znám spoustu řidičů, kteří na tohle nadávají. Nedivím se jim. Ani já nemám radost, když musím složitě odstraňovat starou známku.

Když pominu to, že jde kolikrát složitě známku odstranit, tak je z toho i velký nepořádek. Tomu by ale už brzy mohl být konec a už záhy bychom mohli mít elektronickou dálniční známku. Nebudeme muset nic lepit ani odstraňovat. Nebude s ní žádná práce. Navíc se Vám už nestane, že by Vám dálniční známku někdo ukradl. Celý systém zásadně zjednodušíme a řidičům nový systém přinese několik výhod.

Délka platnosti dálničních známek se nemění a zůstávají tři kategorie. Desetidenní, měsíční a roční. U ročního kuponu ale zavádíme novinku v podobě „plovoucí platnosti“. Jedná se o stejný princip, který platí například u jízdenek na MHD. Doba ročního kuponu nebude ohraničena kalendářně jako dosud, ale jednoduše bude platit následujících 365 dní. Myslím, že tuhle novinku ocení například řidiči, kteří se rozhodnou v polovině roku využívat dálnice a měsíční známka se jim nevyplatí.

U platnosti se intenzivně zvažovalo i zavedení nových kategorií, jako je například jednodenní dálniční známka. Analýzy nám ale ukázaly, že se ekonomicky tuhle kategorii nevyplatí zavádět. Jednoduše náklady by byly tak vysoké, že by cena musela odpovídat zhruba ceně desetidenního kuponu, a to nedává smysl.

Velkou výhodou nového systému je skutečnost, že skoncujeme s padělky a jízdou „načerno“ po dálnicích. Vozidla totiž budou kontrolovat mobilní kamery, které okamžitě porovnají SPZ vozidla s databází elektronických kuponů. Systém tak ihned odhalí řidiče, kteří za dálnici nezaplatili.

Koukám, že jsem se už tradičně rozepsal. Takže zbývá dodat, že za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995 a elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současná výše poplatku 1500 korun ročně se nezměnila od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, které šly do dopravní infrastruktury.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mach (SPD): Evropa ekonomicky podráží sama sobě nohy

9:15 Mach (SPD): Evropa ekonomicky podráží sama sobě nohy

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ochromení zdravého rozumu a pragmatického jednání …